Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu oceny programów nauczania przedmiotów informatycznych na studiach ekonomicznych (zwłaszcza na kierunku: informatyka i ekonometria). Dokonano ponadto przeglądu programów nauczania przedmiotów informatycznych na uczelniach wyższych, a także przeglądu podręczników i skryptów wydawanych przez poszczególne uczelnie oraz ogólnokrajowe wydawnictwa: PWN, WN-T, PWE. Wśród szkół wyższych, które uwzględniono w badaniu, znalazły się m.in.: Akademia Ekonomiczna w Katowicach, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, Szkoła Główna Handlowa, Uniwersytet Gdański, Uniwersytet Łódzki, Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. Dodatkowo w analizie wykorzystano materiały konferencji organizowanych przez Naukowe Towarzystwo Informatyki Ekonomicznej (NTIE), biuletyny NTIE, artykuły na temat nauczania informatyki ekonomicznej w Polsce drukowane w piśmie Infoman oraz informacje o programach zajęć, zamieszczane przez uczelnie w internecie (TIK). W wyniku przeprowadzonej analizy stwierdzono, że występują znaczne podobieństwa nazw i tematyki wykładanych przedmiotów. Odnotowano również, że w organizacji zajęć dominował następujący model: przedmioty ogólne (studia z zakresu zarządzania lub ekonomii) – pierwsze dwa lata studiów; studia kierunkowe – informatyka i ekonometria – trzeci rok studiów; przedmioty specjalizacyjne – informatyka ekonomiczna lub informatyka gospodarcza, lub informatyka w zarządzaniu – ostatnie lata studiów. |