BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczanie i studiowanie jako pokonywanie przeszkód epistemologicznych. Na przykładzie pojęć „język mówiony” i „język pisany”
Instytucja:
Data: [2005]
Badacz: Kordian Bakuła
Abstrakt:

Głównym celem badania była odpowiedź na pytanie: czy studenci dostrzegli przeszkodę epistemologiczną w zastanych przez nich i oferowanych im poglądach na pisane i mówione, i czy pokonali tę przeszkodę oraz jak, w jakim stopniu. Badanie przeprowadzono wśród studentów filologii polskiej. Ich zadaniem (w ramach ćwiczeń uczelnianych) było przeprowadzenie badania przy wykorzystaniu autorskich narzędzi: ankiety i wywiadu skierowanego do różnych osób (wśród respondentów byli dorośli i dzieci). Badanie miało na celu weryfikację stanu świadomości ankietowanych na temat języka mówionego i pisanego. Otrzymano wyniki badań od 23 studentów (łącznie przebadano 325 osób; głównie uczniów i studentów; z racji tego, że każdy ze studentów badał za pomocą różnych narzędzi, zdecydowano się jedynie zasygnalizować zamieszczenie wyników, ale nie przywołano ich; wyniki tych zadań badawczych nie stanowią clou doniesienia). Zaproponowana metoda i weryfikacja procesów badawczych studentów potwierdziła, że studenci dostrzegli przeszkodę epistemologiczną w stopniu co najmniej zadowalającym podczas przeprowadzania własnego badania empirycznego.

Deskryptory TESE: nauczanie, studia wyższe, język, badania edukacyjne, student, ankieta, dydaktyka, metodologia
TESE descriptors: teaching, higher education course, language, educational research, student, questionnaire, didactics, methodology
Publikacje:
  • Bakuła, K. (2006). Nauczanie i studiowanie jako pokonywanie przeszkód epistemologicznych. Na przykładzie pojęć „język mówiony” i „język pisany”. Kształcenie Językowe, 5, 27-58.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"