Tytuł badania: |
Nauczanie i studiowanie jako pokonywanie przeszkód epistemologicznych. Na przykładzie pojęć „język mówiony” i „język pisany” |
Instytucja: |
|
Data: |
[2005] |
Badacz: |
Kordian Bakuła |
Abstrakt: |
Głównym celem badania była odpowiedź na pytanie: czy studenci dostrzegli przeszkodę epistemologiczną w zastanych przez nich i oferowanych im poglądach na pisane i mówione, i czy pokonali tę przeszkodę oraz jak, w jakim stopniu. Badanie przeprowadzono wśród studentów filologii polskiej. Ich zadaniem (w ramach ćwiczeń uczelnianych) było przeprowadzenie badania przy wykorzystaniu autorskich narzędzi: ankiety i wywiadu skierowanego do różnych osób (wśród respondentów byli dorośli i dzieci). Badanie miało na celu weryfikację stanu świadomości ankietowanych na temat języka mówionego i pisanego. Otrzymano wyniki badań od 23 studentów (łącznie przebadano 325 osób; głównie uczniów i studentów; z racji tego, że każdy ze studentów badał za pomocą różnych narzędzi, zdecydowano się jedynie zasygnalizować zamieszczenie wyników, ale nie przywołano ich; wyniki tych zadań badawczych nie stanowią clou doniesienia). Zaproponowana metoda i weryfikacja procesów badawczych studentów potwierdziła, że studenci dostrzegli przeszkodę epistemologiczną w stopniu co najmniej zadowalającym podczas przeprowadzania własnego badania empirycznego. |
Deskryptory TESE: |
nauczanie, studia wyższe, język, badania edukacyjne, student, ankieta, dydaktyka, metodologia |
TESE descriptors: |
teaching, higher education course, language, educational research, student, questionnaire, didactics, methodology |
Publikacje: |
- Bakuła, K. (2006). Nauczanie i studiowanie jako pokonywanie przeszkód epistemologicznych. Na przykładzie pojęć „język mówiony” i „język pisany”. Kształcenie Językowe, 5, 27-58.
|