BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczanie jako środek wychowania penitencjarnego
Instytucja:
Data: czerwiec 2010
Badacz: Krzysztof Linowski
Abstrakt:

Celem badania była weryfikacja hipotezy o nauczaniu jako jednym ze środków oddziaływania penitencjarnego oraz określenie, jaki stosunek mają skazani odbywający karę pozbawienia wolności wobec nauczania jako środka resocjalizacji. Próbę badawczą stanowiła grupa 82 skazanych, przebywających w Areszcie Śledczym w Radomiu. Do zebrania materiału posłużył autorski kwestionariusz ankiety. Wyniki badania wykazały, że blisko 60% skazanych (w tym 52,5% z zakładu karnego typu półotwartego TP oraz 62% z zakładu karnego typu zamkniętego TZ) deklarowało chęć kontynuowania nauki szkolnej podczas przebywania w areszcie. Wyniki autentycznego zaangażowania się badanych w proces nauczania przedstawiały się następująco: 20,73% uczestniczyło w nauczaniu; 75,61% nie uczestniczyło; 3,66% nie udzieliło odpowiedzi. Podobnie rysowało się uczestnictwo w kursach i szkoleniach zawodowych, organizowanych w areszcie – 32,5% ankietowanych korzystało z tej możliwości, 67,5% zaś nie. 83% badanych stwierdziło, że na terenie zakładu karnego powinny funkcjonować szkoły, natomiast na pytanie o resocjalizujące oddziaływanie nauczania połowa skazanych wybrała odpowiedź o wskaźniku zdecydowanie tak; 34,15% chyba tak; 2,44% zdecydowanie nie; 3,66% chyba nie; 10,97% nie wiem. Stopień oddziaływania resocjalizacji ankietowani oceniali na sześciostopniowej skali, powiększonej o dodatkowy punkt brak oceny, który pojawił się tylko wśród skazanych z zakładu typu zamkniętego. Ponad 30% badanych oceniło nauczanie na poziomie 5 i 6; 13,41% – 4; 23,17% – 3; 8,54% – 2; 3,66% – 1; 2,44% – 0. Na podstawie przeprowadzonego badania postulowano podjęcie kroków wychowawczych i resocjalizacyjnych, które polegałby na systematycznym motywowaniu podopiecznych do podejmowania kształcenia. Zauważono ponadto, że oferta edukacyjna powinna zostać dopasowana do zainteresowań skazanych, potrzeb rynku pracy oraz wymiaru kary.

Autorskie słowa kluczowe: nauczanie w procesie resocjalizacji, ocena środka oddziaływania resocjalizacyjnego, resocjalizacja
Author's Keywords: teaching in a rehabilitation process, the assessment of the impact of social rehabilitation, rehabilitation
Deskryptory TESE: nauczanie, resocjalizacja, kształcenie specjalne, przestępczość, szkolnictwo specjalne
TESE descriptors: teaching, correctional education, special needs education, dellinquency, separate special education
Publikacje:
  • Linowski, K. (2011). Nauczanie jako środek wychowania penitencjarnego. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 1, 112-120.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"