BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczanie języków obcych na lektoracie na uczelni technicznej – studium przypadku
Instytucja:
Data: [2002]
Badacz: Liliana Szczuka-Dorna
Abstrakt:

Celem badania było zweryfikowanie oczekiwań i potrzeb studenckich w zakresie realizacji lektoratu z języka obcego. Badanie zrealizowano na próbie 1692 studentów (po trzecim roku studiów) z trzech poznańskich uczelni technicznych (Politechnika Poznańska – 1292 osoby, Politechnika Rzeszowska i Wrocławska – łącznie: 400 osób). Przebadano ponad 61% mężczyzn oraz ponad 37,5% kobiet. Postawiono następujące pytania badawcze: czy studenci preferują na lektoracie język obcy ogólny, czy też język specjalistyczny; jakie, ich zdaniem, są najważniejsze elementy kursu języka specjalistycznego; które z tych elementów studenci mogą wykorzystać lub już wykorzystują w pracy. Wykorzystano ankietę badającą m.in. używanie języka obcego w życiu zawodowym respondentów. Kwestionariusz ankiety podzielono na cztery części: nauka języków obcych, język obcy w pracy, zawartość lektoratu języka obcego, pytania ogólne (dotyczące danych metryczkowych, tj.: wiek, płeć, kierunek studiów). Wyniki badań pokazały, że najczęściej wybieranymi językami obcymi są: język angielski (83,2%), niemiecki (32,2%), francuski (4,4%), rosyjski (3,5%). Ponadto doniesienie ilustruje sprawności językowe, które sprawiają studentom trudności (Wrocław – czytanie ze zrozumieniem; Poznań i Rzeszów – porozumiewanie się), a także sprawności językowe, które są przydatne w pracy (najważniejsza dla wszystkich studentów z trzech politechnik jest umiejętność pisania). Wyniki badania stały się podstawą do opracowania autorskiego, podzielonego na moduły, modelu nauczania na zajęciach z lektoratu języka obcego na Politechnice Poznańskiej.

Deskryptory TESE: student, ankieta, postawa, język nauczania, kształcenie techniczne, angielski, niemiecki, francuski, rosyjski
TESE descriptors: student, questionnaire, attitude, teaching language, technical education, English, German, French, Russian
Publikacje:
  • Szczuka-Dorna, L. (2005). Nauczanie języków obcych na lektoracie na uczelni technicznej – studium przypadku. Neofilolog, 27, 60-69.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"