Abstrakt: |
Celem badania było zweryfikowanie oczekiwań i potrzeb studenckich w zakresie realizacji lektoratu z języka obcego. Badanie zrealizowano na próbie 1692 studentów (po trzecim roku studiów) z trzech poznańskich uczelni technicznych (Politechnika Poznańska – 1292 osoby, Politechnika Rzeszowska i Wrocławska – łącznie: 400 osób). Przebadano ponad 61% mężczyzn oraz ponad 37,5% kobiet. Postawiono następujące pytania badawcze: czy studenci preferują na lektoracie język obcy ogólny, czy też język specjalistyczny; jakie, ich zdaniem, są najważniejsze elementy kursu języka specjalistycznego; które z tych elementów studenci mogą wykorzystać lub już wykorzystują w pracy. Wykorzystano ankietę badającą m.in. używanie języka obcego w życiu zawodowym respondentów. Kwestionariusz ankiety podzielono na cztery części: nauka języków obcych, język obcy w pracy, zawartość lektoratu języka obcego, pytania ogólne (dotyczące danych metryczkowych, tj.: wiek, płeć, kierunek studiów). Wyniki badań pokazały, że najczęściej wybieranymi językami obcymi są: język angielski (83,2%), niemiecki (32,2%), francuski (4,4%), rosyjski (3,5%). Ponadto doniesienie ilustruje sprawności językowe, które sprawiają studentom trudności (Wrocław – czytanie ze zrozumieniem; Poznań i Rzeszów – porozumiewanie się), a także sprawności językowe, które są przydatne w pracy (najważniejsza dla wszystkich studentów z trzech politechnik jest umiejętność pisania). Wyniki badania stały się podstawą do opracowania autorskiego, podzielonego na moduły, modelu nauczania na zajęciach z lektoratu języka obcego na Politechnice Poznańskiej. |