Abstrakt: |
Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Test Sylwetek J.K. Thompsona i J. Graya, za pomocą którego dokonano pomiaru zmiennej: wymiar poznawczego obrazu ciała i struktury Ja cielesnego. Uczucia związane ze stosunkiem do własnego ciała oceniono za pomocą Inwentarza Zaburzeń Odżywiania się. Poziom lęku wobec ciała zmierzono za pomocą kwestionariusza PASTAS. W badaniu wzięło udział 79 respondentek, w tym 26 uczennic gimnazjum i liceum oraz 53 studentki kierunków humanistycznych i ścisłych. Średnia wieku młodszych badanych wyniosła 17,04 roku, a starszych – 22,07 roku. Na podstawie wskaźnika BMI stwierdzono, że w grupie uczennic 4 dziewcząt było wychudzonych, 7 miało niedowagę, 15 mieściło się w normie. Wśród studentek 2 były wychudzone, 3 miały niedowagę, 44 mieściły się w normie, a 4 miały nadwagę. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że młodsze respondentki prezentują niską percepcję rzeczywistego wyglądu swojego ciała, a także rozbieżność w strukturze Ja o charakterze życzeniowym. Z kolei studentki okazały się najbardziej świadome w zakresie Ja powinnościowego. Potwierdzono istotną zależność między wiekiem dziewcząt i kobiet a nasileniem lęku-cechy i lęku-stanu. Zauważono wyższy poziom lęku-stanu niż lęku-cechy wśród badanych. Młode kobiety charakteryzowały się najwyższym poziomem lęku-stanu. Stwierdzono również, że licealistki i gimnazjalistki były bardziej skłonne do niezadowolenia ze swojego ciała niż starsze respondentki. |