BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czas pracy nauczycieli oraz ich postawy wobec obowiązków dydaktycznych i wychowawczych
Instytucja:
Data: październik 1988
Badacz: Alina Klimczyk-Duranc
Abstrakt:

Przedmiotem badania był czas pracy nauczyciela. Założono wstępnie, że na rzeczywisty czas pracy nauczycieli mają wpływ takie czynniki jak: sposób organizacji zajęć lekcyjnych, warunki nauczania w szkole, sytuacja kadrowa w pracy, różnorodność i zmienność czynności występujących w szerokim repertuarze zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych nauczyciela. Do zebrania materiału wykorzystano dwa kwestionariusze ankiety. Pierwszy z nich otrzymali dyrektorzy 26 szkół; ankieta skierowana do nich dotyczyła podstawowych wskaźników i danych statystycznych. Drugi kwestionariusz wypełniło 800 nauczycieli pełnozatrudnionych i niepełnozatrudnionych. Do analizy zakwalifikowano 769 ankiet. Oprócz ankiety przeprowadzono także wywiady z wybranymi nauczycielami ze szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących. Tygodniowy rzeczywisty czas pracy nauczycieli – w domu i szkole – był zróżnicowany ze względu na pełnione przez nich funkcje. W szkołach podstawowych dyrektorzy poświęcali na zajęcia zawodowe łącznie 23,2 godziny, jeśli chodzi o pracę w domu i szkole; dodatkowo ich zajęcia pozalekcyjne trwały 10,9 godziny. Z kolei wicedyrektorzy na pracę w domu i w szkole poświęcali 23,7 godziny, na zajęcia pozalekcyjne – 15,2. Kierownicy pracowali zawodowo w domu i szkole 30,2 godziny, na zajęcia pozalekcyjne poświęcali 15,8 godziny. Praca zawodowa bibliotekarzy – wykonywana w domu i szkole – trwała 38,7 godziny, na zajęcia pozalekcyjne grupa ta poświęcała 6,6 godziny. Z kolei pedagodzy poświęcali na zajęcia zawodowe 26,9 godziny, a na zajęcia pozalekcyjne – 6,2. Wychowawcy świetlicy pracowali przez 36,2 godziny, a na zajęcia pozalekcyjne poświęcali osiem godzin. Z kolei w liceach ogólnokształcących dyrektorzy pracowali przez 21,4 godziny, na zajęcia pozaszkolne poświęcili 7,2 godziny, wicedyrektorzy – odpowiednio 37 i 8,4 godziny, kierownicy – 26 i 8 godzin, bibliotekarze – 39,4 i 3,4, metodycy – 15,7 i 17,2. Rodzaj szkoły nie miał wpływu na rzeczywisty tygodniowy czas pracy nauczycieli – badani ze szkół podstawowych pracowali tygodniowo przez 54,3 godziny, a nauczyciele z liceów ogólnokształcących – 54,1 godziny. Okazało się jednak, że nauczyciele ze szkół podstawowych więcej czasu przeznaczali na zajęcia pozalekcyjne, a nauczyciele z liceów ogólnokształcących – na zajęcia pozaszkolne.

Deskryptory TESE: satysfakcja zawodowa, czas pracy nauczyciela, nauczyciel, zajęcia pozaszkolne, zajęcia pozalekcyjne
TESE descriptors: occupational satisfaction, teacher working time, teacher, out-of-school-hours provision, supervised study
Publikacje:
  • Klimczyk-Duranc, A. (1991). Czas pracy nauczycieli oraz ich postawy wobec obowiązków dydaktycznych i wychowawczych. (Na podstawie badań z 1988 r.). Warszawa: IPiSS.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"