BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czas przeznaczany na naukę w domu – w opinii nauczycieli, uczniów i rodziców
Instytucja:
Data: listopad 2009 – grudzień 2009
Badacz: Agnieszka Konieczna
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: ile czasu dziennie uczniowie poświęcają na wypełnienie wymagań szkoły w zakresie przygotowania się do lekcji; czy nauczyciele mają adekwatne wyobrażenie na temat tego, ile czasu spędzają w domu uczniowie codziennie na nauce; ile czasu według rodziców, uczniów i nauczycieli uczniowie powinni poświęcać na naukę w domu; czy istnieje związek między sposobami zadawania pracy domowej a ilością czasu, jaki trzeba przeznaczyć na ich wykonanie? Próbę badawczą stanowiło 295 nauczycieli (w tym 151 – klas I-III, 144 – klas IV-VI i gimnazjum), 199 rodziców (w tym 85 – uczniów klas I-III, 114 – gimnazjum) oraz 192 uczniów (w tym 80 z klas I-III, 112 – z klas IV-VI i gimnazjum). Do zebrania materiału badawczego zastosowano specjalnie skonstruowany kwestionariusz ankiety, składający się z kilkunastu pozycji (w tym pytań otwartych, zamkniętych oraz skal i zestawów opinii, z których należy wybrać odpowiednią). W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że średni czas poświęcany nauce w domu wynosił wśród uczniów klas „0” 34 minuty, klas pierwszych – 75 minut, klas drugich – 89 minut, klas trzecich – 97,5 minuty (w tym minimalny czas wynosił 20 minut, maksymalny – 2,5 godziny). Czynności wykonywane w domu polegały przede wszystkim na rozwiązywaniu zadań w zeszytach ćwiczeń z zakresu edukacji polonistycznej oraz matematycznej, a także nauce czytania, kolorowaniu i nauce wiersza na pamięć. Zgodnie z odpowiedziami badanych jedynie uczniowie uważali, że poświęcają za dużo czasu na naukę w domu (w ich ocenie powinna ona średnio zajmować około 68 minut), według rodziców ich dzieci przeznaczają tyle czasu, ile trzeba (zdaniem rodziców średni czas powinien wynosić 87 minut), natomiast nauczyciele twierdzili, że dzieci powinny dłużej przygotowywać się poza szkołą do zajęć (ich zdaniem dobrzy uczniowie – około 56 minut, słabsi – około 100 minut). W przypadku starszych uczniów (z klas IV-VI oraz gimnazjum) zanotowano, że ponad jedna trzecia badanych odrabiała prace domowe nawet około dwóch godzin i dłużej. Według nauczycieli średni czas przygotowania uczniów wynosi od 30 minut do godziny. Natomiast w ocenie rodziców od godziny do dwóch.

Deskryptory TESE: przygotowanie do lekcji, efekt uczenia się, nauczanie, edukacja domowa, praca domowa, proces uczenia się, wiek wstępowania do szkoły, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, rodzice, uczeń, nauczyciel
TESE descriptors: lesson preparation, learning outcome, teaching, home education, homework, learning process, school starting age, transition from pre-primary to primary education, parents, pupil, teacher
Publikacje:
  • Konieczna, A. (2011). Czas przeznaczany na naukę w domu – w opinii nauczycieli, uczniów i rodziców. Ruch Pedagogiczny, 5-6, 45-59.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"