BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Lingwistyczna charakterystyka wypowiedzi dziecka autystycznego
Data: [2010]
Badacz: Ewa Jaglarz
Abstrakt:

Badanie miało charakter studium indywidualnego przypadku, jego celem było zaś stworzenie lingwistycznej charakterystyki mowy autystycznego chłopca w wieku 11 lat. Badanie zrealizowano w trzech etapach: 1) rozmowy z matką, analizy dokumentów, zapisu wypowiedzi słownej chłopca za pomocą nagrania magnetofonowego (zbieranie danych); 2) konstrukcji Przewodnika do charakterystyki mowy dziecka w celu dokonania analizy danych; 3) wyjaśniania danych. Wyniki badania pozwoliły z dużą pewnością zaliczyć badanego chłopca do dzieci autystycznych, funkcjonujących na wyższym poziomie komunikacji werbalnej. Badany posiadał zdolność samodzielnego budowania wypowiedzi na dowolny temat, werbalizowania przeżyć i odczuć, budowania prostych zdań oraz poprawnego realizowania niemal wszystkich głosek od strony artykulacyjnej. Wśród stwierdzonych zaburzeń mowy znalazły się zaburzone cechy prozodyczne wypowiedzi, brak wykształcenia zaimka zwrotnego „się” oraz osobowego „ja”/”mnie”/”mi”, występowanie pojedynczego słowa „tak” o charakterze emblofrazji, brak płynności rytmu wypowiedzi, monotonny i stały ton wypowiedzi (ale tempo dostosowane do rozmówcy). U chłopca nie stwierdzono charakterystycznych dla dzieci autystycznych cech w postaci echolalii i perseweracji. Chłopiec wykazywał również bogaty zasób słownika czynnego świadczący o dobrej orientacji w otaczającym środowisku.

Deskryptory TESE: dziecko, choroba, kompetencje językowe, język, umiejętności komunikowania się
TESE descriptors: child, illness, language skills, language, communicative competences
Publikacje:
  • Jaglarz, E. (2010). Lingwistyczna charakterystyka wypowiedzi dziecka autystycznego. Kwartalnik Edukacyjny, 4(63), 33-47.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"