BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: List jako forma wypowiedzi w klasach początkowych
Data: 1993 – 1994
Badacz: L. Czarna, A. Konopko, M. Pawnuk, O. Strugała, Maria Węglińska
Abstrakt:

Celem badania określenie zależności między jakością pracy nauczyciela a efektami dydaktycznymi z języka polskiego – opanowaniem przez uczniów elementarnej wiedzy o liście, opanowaniem umiejętności samodzielnego redagowania listu do osób najbliższych, opanowaniem umiejętności adresowania listu. Badaniem objęto 178 uczniów klas trzecich ze Szczecina (26,1%) i wsi w województwie szczecińskim (73,9%). Posłużono się metodą eksperymentu dydaktycznego z grupami równoległymi, pomiarem końcowym; zastosowano testy dydaktyczne mierzące umiejętności związane z listem; przeanalizowano krótkie listy napisane przez dzieci. Stwierdzono, że istniał związek między jakością pracy nauczyciela a osiągnięciami szkolnymi uczniów klasy trzeciej w zakresie wiadomości o liście. Potwierdzono zależność pomiędzy pracą nauczycieli a umiejętnością badanych w zakresie pisania listu do osób najbliższych; jakość pracy nauczycieli była czynnikiem różnicującym umiejętność pisania listu. Systematyczna, zaplanowana praca, w pełni zgodna ze wskazówkami metodycznymi, jest czynnikiem różnicującym poziom wiedzy o liście, umiejętność pisania listu i jego adresowania. Sformułowano zalecenia dla nauczycieli dotyczące listu jako formy wypowiedzi uczonej w szkole.

Deskryptory TESE: kompetencje językowe, nauczyciel, język, uczeń, umiejętności pisania, umiejętności komunikowania się
TESE descriptors: language skills, teacher, language, pupil, written skills, communicative competences
Publikacje:
  • Węglińska, M. (1997). List jako forma wypowiedzi w klasach początkowych. Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"