Abstrakt: |
Celem badania określenie zależności między jakością pracy nauczyciela a efektami dydaktycznymi z języka polskiego – opanowaniem przez uczniów elementarnej wiedzy o liście, opanowaniem umiejętności samodzielnego redagowania listu do osób najbliższych, opanowaniem umiejętności adresowania listu. Badaniem objęto 178 uczniów klas trzecich ze Szczecina (26,1%) i wsi w województwie szczecińskim (73,9%). Posłużono się metodą eksperymentu dydaktycznego z grupami równoległymi, pomiarem końcowym; zastosowano testy dydaktyczne mierzące umiejętności związane z listem; przeanalizowano krótkie listy napisane przez dzieci. Stwierdzono, że istniał związek między jakością pracy nauczyciela a osiągnięciami szkolnymi uczniów klasy trzeciej w zakresie wiadomości o liście. Potwierdzono zależność pomiędzy pracą nauczycieli a umiejętnością badanych w zakresie pisania listu do osób najbliższych; jakość pracy nauczycieli była czynnikiem różnicującym umiejętność pisania listu. Systematyczna, zaplanowana praca, w pełni zgodna ze wskazówkami metodycznymi, jest czynnikiem różnicującym poziom wiedzy o liście, umiejętność pisania listu i jego adresowania. Sformułowano zalecenia dla nauczycieli dotyczące listu jako formy wypowiedzi uczonej w szkole. |