Abstrakt: |
Przedmiotem badania były listy młodzieży do bohaterów filmu Rozdarte dusze. Uczniowie oglądali film w ramach realizacji Programu Siedmiu Kroków. Film ten dotyczy funkcjonowania młodych ludzi w rodzinie alkoholowej; ukazuje trzy postawy obronne wobec alkoholizmu ojca: bohatera (Leslie), kozła ofiarnego (Ken) i maskotki (Brian). Uczniowie uczęszczali do klas pierwszych i drugich liceum ogólnokształcącego. Większość spośród autorów listów to dziewczęta – 84,5%. Około 70% uczniów napisało listy do Kena (wszyscy chłopcy i 70% dziewcząt). Do Briana (maskotka) napisała tylko jedna osoba. Listy młodzieży do bohaterów filmu były bardzo emocjonalne. Uczniowie udzielali rad, oferowali pomoc w rozwiązywaniu problemów, wykazywali się dużym zrozumieniem. Około 70% osób próbowało okazać zrozumienie, choć nie mieli oni nigdy żadnych doświadczeń z alkoholizmem w rodzinie. 33% chciało pomóc bohaterom w sposób bezpośredni, np. Jak tylko będę mogła, postaram się Ci pomóc. Młodzi ludzie podawali również przykłady osób w podobnych sytuacjach, którym naprawdę próbowali pomóc. W wielu wypowiedziach pojawiały się słowa wyrażające aprobatę, np. podziwiam cię. Wśród proponowanych przez uczniów form pomocy znalazły się: ośrodek dla rodzin z problemem alkoholowym, telefon zaufania, pedagog szkolny, wychowawca, sąd nakazujący leczenie, ktoś dorosły, najlepiej z rodziny. Miejsca i osoby, z którymi można skontaktować się w przypadku problemu alkoholowego, proponowane przez uczniów, świadczą o stanie świadomości w zakresie profilaktyki uzależnień wśród młodzieży. 43% badanych doradzało, aby adresaci wspierali pozostałych członków rodziny. Jedna osoba tylko nakłaniała adresata do odrzucenia uzależnionego ojca. 28% badanych radziło bohaterom, by rozmawiali o problemie uzależnienia w ich rodzinie. Według 25% uczniów dzieci z rodzin alkoholowych nie powinny czuć się odpowiedzialne za chorobę uzależnionego rodzica. Tylko trzy osoby oceniły negatywnie zachowanie Kena (kozioł ofiarny). Na podstawie analizy treści listów stwierdzono, że młodzi ludzie: są otwarci na problemy innych, potrafią ocenić trudne sytuację, znaleźć odpowiednie środki zaradcze, potrafią nazywać i wyrażać emocje, są zorientowani, jakie osoby i instytucje pomagają osobom uzależnionym, znają mechanizm uzależnienia, potrafią i chcą doradzać innym. |