BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Literatura a ekologia
Data: [1999]
Badacz: Urszula Kulon
Abstrakt:

Przedmiotem badania były rezultaty edukacji ekologicznej z wykorzystaniem utworów poetyckich. Badaniem objęto uczniów klas młodszych w Szkole Podstawowej nr 1 w Polkowicach. Najpierw zapoznano badanych z utworami poetyckimi o tematyce związanej ze środowiskiem naturalnym i zrealizowano materiał z zakresu edukacji ekologicznej. Następnie przeprowadzono wywiady z uczniami na temat ich stosunku do zwierząt: jakie zwierzę chciałyby spotkać podczas spaceru i jak postąpiłyby w takiej sytuacji. Pierwszoklasiści w większości chcieliby zobaczyć podczas spaceru takie zwierzę, które już znają, np. papugę, chomika, psa, kota. 78 z 92 respondentów zaopiekowałoby się napotkanym zwierzęciem, z czego 64,5% osób przygarnęłoby je na stałe. 15,4% dzieci zadeklarowało, że poszukałoby innego opiekuna dla zwierzaka, 19,2% badanych – po udzieleniu pomocy zwierzakowi – wypuściłoby go na wolność. Reszta pierwszoklasistów nie pomogłaby zwierzakowi z powodu lęku albo przestróg rodziców. 3,2% badanych uczniów z klas drugich nie udzieliłoby pomocy napotkanemu zwierzakowi. Dziewięcio- i dziesięciolatki wymieniały na ogół więcej nazw zwierząt i ptaków niż ich młodsi koledzy. Żaden z badanych z tej grupy nie zachowałby się negatywnie wobec napotkanego zwierzaka. Trzecioklasiści prawie identyfikowali się z przyrodą i wyobrażonym zwierzakiem, spotkanym podczas spaceru, chęć udzielenia pomocy była u nich motywowana litością, troską, zainteresowaniem przyrodą, poczuciem obowiązku i miłością do zwierząt. 

Deskryptory TESE: środowisko, nauka o środowisku, ochrona środowiska, literatura, literatura dla dzieci i młodzieży
TESE descriptors: environment, environmental education, environmental protection, literature, children's and youth literature
Publikacje:
  • Kulon, U. (2000). Literatura a ekologia (z badań własnych). Wychowanie na co Dzień, 1-2, 25-27.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"