BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Literatura pedagogiczna i inne formy samodoskonalenia się nauczycieli łódzkich szkół podstawowych ogólnodostępnych
Data: wrzesień 2001
Badacz: Agnieszka Komorowska
Abstrakt:

Przedmiotem badania był problem samodoskonalenia nauczycieli. Badaniem objęto losowo wybranych 50 pedagogów zatrudnionych w łódzkich ogólnodostępnych szkołach podstawowych najniższego etapu nauczania. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem ankiety (pytania dotyczyły m.in. książek i czasopism wykorzystywanych w procesie nauczania przez respondentów, form samodoskonalenia czy oceny mnogości podręczników szkolnych na rynku wydawniczym). Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano, że 83% ankietowanych posiadało wykształcenie wyższe pedagogiczne; 10% ukończyło studium nauczycielskie, a 8% uzyskało stopień licencjata. Pod względem specjalności 43% osób było absolwentami filologii polskiej, 40% – pedagogiki wczesnoszkolnej, 11% – pedagogiki kulturalno-oświatowej, 2% – historii, po 1% – geografii, chemii, matematyki i filologii rosyjskiej. W zakresie stażu pracy 80% stanowili pedagodzy z wieloletnim stażem pracy (do 20 lat pracy – 60%, do 30 lat – 18%). Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami stwierdzono, że tylko dziewięć osób podjęło studia podyplomowe (w tym dwie na logopedii, jedna – na surdopedagogice, cztery – na organizacji i zarządzaniu placówką oświatową, jedna – na informatyce). Jednocześnie ustalono, że wszyscy respondenci masowo brali udział w organizowanych różnorodnych kursach podnoszących ich kwalifikacje (m.in. kurs pomiaru dydaktycznego, kurs terapii pedagogicznej czy kurs uprawniający do kierowania wycieczkami i obozami). Ustalono ponadto, że 43% nauczycieli pozytywnie oceniało możliwość swobodnego wyboru podręcznika (negatywnej odpowiedzi udzieliło 39% osób, a brak zdania dotyczył 18%). Wśród wskazywanej literatury respondenci najczęściej podawali m.in.: S. Wlazło, Mierzenie jakości pracy szkoły; J. Rojewska, Grupa bawi się i pracuje; M. Jachimska, Scenariusze lekcji wychowawczych; A. Hodge, Szkoła rysunku i malarstwa.

Deskryptory TESE: szkoła podstawowa, szkoła, nauczyciel, samokształcenie, doskonalenie zawodowe nauczycieli, ustawiczne doskonalenie zawodowe, edukacja dorosłych, literatura
TESE descriptors: primary school, school, teacher, self-instruction, in-service teacher training, continuing professional development, adult education, literature
Publikacje:
  • Komorowska, A. (2002). Literatura pedagogiczna i inne formy samodoskonalenia się nauczycieli łódzkich szkół podstawowych ogólnodostępnych. Kultura i Edukacja, 1, 95-100.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"