BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Literatura pedagogiczna w pracy nauczycieli szkół specjalnych
Instytucja:
Data: 1992 – 1993
Badacz: Jarosław Michalski
Abstrakt:

Badanie miało charakter pilotażowy, jego celem było ustalenie, w jakim stopniu nauczyciele wykorzystują w swojej pracy literaturę pedagogiczną. Badaniem objęto 63 nauczycieli warszawskich szkół specjalnych dla dzieci lekko upośledzonych (klasy IV-VIII). Zdecydowaną większość badanych stanowili absolwenci wyższych uczelni (90,5%), najczęściej posiadali też specjalizację z zakresu rewalidacji osób upośledzonych umysłowo (68,2%) oraz staż pracy wynoszący od dwóch do pięciu lat (39,6%). W badaniu wykorzystano ankietę własnej konstrukcji składającą się z pięciu pytań otwartych. Wyniki badania ujawniły, że książki i czasopisma pedagogiczne czytało 73% badanych. Wydawnictwa zagraniczne stanowiły źródło wiedzy dla 6,4% nauczycieli. 9,5% respondentów wskazało również na takie możliwości, jak wskazówki metodyczne, audycje telewizyjne, kursy doskonalenia zawodowego itp. Wskazując na czytane książki i czasopisma pedagogiczne, badani wyróżnili jako cenne m.in.: Szkołę Specjalną, Geografię w Szkole, Psychologię Wychowawczą, Życie Szkoły oraz Kwartalnik Pedagogiczny. Wymieniono siedem pozycji książkowych przydatnych w pracy nauczyciela kształcenia specjalnego. Wykorzystanie literatury specjalistycznej oraz rozeznanie w najnowszych opracowaniach z zakresu pedagogiki specjalnej wśród badanych nauczycieli okazało się niewystarczające.

Deskryptory TESE: literatura, szkoła specjalna, kształcenie specjalne, metodyka, doskonalenie zawodowe nauczycieli, nauczyciel
TESE descriptors: literature, special school, special needs education, learning theory, in-service teacher training, teacher
Publikacje:
  • Michalski, J. (1994). Literatura pedagogiczna w pracy nauczycieli szkół specjalnych. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 5, 203-209.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"