BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Łódzka młodzież akademicka i jej autorytety
Instytucja:
Data: [1998]
Badacz: Magdalena Błędowska
Abstrakt:

Celem badania było poznanie autorytetów cenionych przez studentów. Anonimowym sondażem objęto osiem grup studentów, łącznie 98 osób – 88 kobiet, 10 mężczyzn, w wieku 20-24 lat, z Wydziału Filologicznego i Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego; badani odpowiadali na pytanie Jakie cenisz autorytety i dlaczego. 16 badanych nie wskazało żadnych autorytetów, 68 wskazało jeden, dwa autorytety, 14 wymieniło powyżej dwóch. Wśród autorytetów badani wskazywali rodziców – 24,7%, postacie z życia kulturalnego i sportowego – 21,3%, autorytet anonimowy (twór abstrakcyjny, pewien zespół wartości) – 12,3%, nauczycieli – 8,9%, duchownych – 5,6%, przyjaciół – 5,3%, rodzeństwo – 3,4%, książki – 3,4%, Biblię – 2,2%, dziadków – 2,2%, samych siebie – 1,1%. Wybór autorytetu rodziców uzasadniano wprowadzaniem w świat wartości i norm; wybór postaci z życia kulturalnego i społecznego (m.in. C.K. Norwid, S.I. Witkiewicz, Z. Herbert, K. Kieślowski, W. Rutkiewicz, S. Brzozowski, M. Musierowicz, B. Schulc, C. Deneuve, K. Zanussi) uzasadniano ich postawą, umiejętnościami, pracą itp.; wybór nauczycieli uzasadniano ich poświęceniem dla uczniów, postawą; badani wskazujący brak autorytetów wskazywali, że nie są one potrzebne i że jest o nie trudno.

Deskryptory TESE: student, postawa, środowisko społeczno-kulturowe, rodzice, nauczyciel, wychowanie moralne
TESE descriptors: student, attitude, socio-cultural environment, parents, teacher, moral education
Publikacje:
  • Błędowska, M. (1999). Łódzka młodzież akademicka i jej autorytety. W: J. Górniewicz (red.), Młodzież jako przedmiot badań naukowych. Konteksty teoretyczne i metodologiczne (s. 9-12). Olsztyn: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"