BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Logopedia szkolna – głos w dyskusji na temat potrzeby wprowadzenia logopedy na teren szkoły
Data: październik 1994
Badacz: Irena Polewczyk
Abstrakt:

Przedmiotem badania były wady w artykulacji u dzieci w wieku przedszkolnym. W badaniu uczestniczyło 63 dzieci z Gliwic. Wady artykulacyjne podzielono na trzy grupy: elizje (brak realizacji wybranego fonemu w wymowie), substytucje (artykulacja fonemu mieści się w polu realizacji innego) oraz deformacje dźwięku (realizacja wybranego fonemu wykracza poza normę). Do zebrania materiału wykorzystano kwestionariusz obrazkowy w opracowaniu G. Demel. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano, że wśród dzieci trzy- i czteroletnich u 18% wystąpiły deformacje dźwięku; w tej grupie substytucje i elizje potraktowano jako normę rozwojową. Wśród pięcio- i sześciolatków deformacja głosek wystąpiła u 42% badanych, a substytucja u blisko 10%. U sześcio- i siedmiolatków było blisko 45% dzieci z artykulacją deformującą głoski i około 13% z artykulacją substytucyjną. Nie stwierdzono elizji w żadnej z grup wiekowych.

Deskryptory TESE: zdrowie, edukacja zdrowotna, rozwój dziecka, problemy zdrowotne, logopedia, choroba, wiek wstępowania do szkoły
TESE descriptors: health, health education, child development, health problems, speech therapy, illness, school starting age
Publikacje:
  • Polewczyk, I. (1998). Logopedia szkolna – głos w dyskusji na temat potrzeby wprowadzenia logopedy na teren szkoły. Nauczyciel i Szkoła, 1, 98-102.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"