Tytuł badania: |
Logopedyczne badania przesiewowe sześciolatków w Sopocie |
Instytucja: |
|
Data: |
[2010] |
Badacz: |
Joanna Bratek, Barbara Makarczuk, Dariusz Okrzesik |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w ramach programu Równy Start, od 2004 roku realizowanego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Sopocie. Analizie poddano wyniki corocznych przesiewowych badań logopedycznych z lat 2004-2010. Badania te objęły całe roczniki dzieci uczęszczających do sopockich „zerówek” – łącznie przez sześć lat nieodpłatnym badaniom logopedycznym poddano 91% populacji sopockich sześciolatków. Oceniano budowę i sprawność aparatu mowy oraz wykrywano potencjalne wady wymowy. Badania te uzupełniano danymi uzyskanymi w ramach programu przesiewowych badań słuchu Słyszę oraz wynikami badania sprawności funkcji słuchowo-językowych. Analiza wyników badań z lat 2004-2010 ujawniła, że ponad połowa dzieci wykazywała sprzężone nieprawidłowości w zakresie budowy i sprawności aparatu mowy (nieprawidłowe połykanie – 24%, nieprawidłowa sprawność języka i warg – 16%, nieprawidłowy zgryz – 14%) oraz w zakresie artykulacji (parasygmatyzm – 22%, seplenienie międzyzębowe – 20%, rotacyzm – 12% i inne). Co czwarte dziecko uzyskiwało niskie wyniki w zakresie sprawności funkcji słuchowo-językowych, 11% zaś wykazywało obniżone wyniki w badaniu Słyszę. Do grupy ryzyka dysleksji mierzonego Skalą Ryzyka Dysleksji M. Bogdanowicz należało średnio 13% dzieci. |
Deskryptory TESE: |
logopedia, szkoła podstawowa, rozwój dziecka, rozwój motoryczny, rozwój poznawczy |
TESE descriptors: |
speech therapy, primary school, child development, motor development, cognitive development |
Publikacje: |
- Bratek, J., Makarczuk, B. i Okrzesik, D. (2010). Logopedyczne badania przesiewowe sześciolatków w Sopocie. Dysleksja, 2(7), 12-15.
|