BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Badanie 6- i 7-latków na starcie szkolnym (TUNSS)
Instytucja:
Data: 29 października 2012 – 19 czerwca 2013
Badacz: Anna Brzezińska, Piotr Rycielski
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza rozwoju umiejętności dzieci w zależności od uczęszczania przez nie do „zerówki” przedszkolnej, szkolnej, pierwszej lub drugiej klasy szkoły podstawowej. Do zebrania materiału badawczego zastosowano Test Umiejętności Na Starcie Szkolnym, dzięki któremu sprawdzono zdolność pisania, czytania i liczenia (test przeprowadzono za pomocą tabletów; składał się z pytań zamkniętych i otwartych). Badanie zrealizowano w dwóch etapach – jesienią 2012 roku oraz latem 2013. W pierwszym etapie próbę stanowiło łącznie 3029 osób, w tym 636 sześciolatków uczęszczających do „zerówki” w przedszkolu, 619 sześciolatków uczęszczających do „zerówki” w szkole, 565 sześciolatków uczęszczających do pierwszej klasy szkoły podstawowej, 599 siedmiolatków uczęszczających do pierwszej klasy oraz 610 siedmiolatków uczęszczających do klasy drugiej. W drugim etapie łączna liczba uczestników badania wyniosła 2859 osób, w tym 589 sześciolatków uczęszczających do „zerówki” w przedszkolu, 581 sześciolatków uczęszczających do „zerówki” w szkole, 532 sześciolatków uczęszczających do pierwszej klasy szkoły podstawowej, 580 siedmiolatków uczęszczających do pierwszej klasy oraz 577 siedmiolatków uczęszczających do klasy drugiej. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono największy przyrost umiejętności matematycznych u sześciolatków w pierwszych klasach. Istotne różnice odnotowano w poziomie kompetencji matematycznych między dziećmi z „zerówek” (szkolnych i przedszkolnych) a dziećmi z pierwszych klas. Analiza zgromadzonego materiału pozwoliła wykazać największy przyrost umiejętności pisania u uczniów siedmio- i sześcioletnich w pierwszych klasach. W zakresie kompetencji czytelniczych największy przyrost zaobserwowano u uczniów w wieku sześciu lat w klasach pierwszych. Na podstawie danych sformułowano m.in. następujące wnioski: sześciolatki w pierwszej klasie uzyskały w momencie zakończenia roku taki sam poziom kompetencji matematycznych co siedmiolatki; największy rozwój analizowanych umiejętności nastąpił w grupie dzieci, które w pierwszym etapie badania osiągnęły najniższe wyniki; umiejętności uczniów w pierwszej klasie zawsze były wyższe od umiejętności dzieci uczęszczających do „zerówek” i niższe od umiejętności siedmiolatków z drugiej klasy.

Deskryptory TESE: efekt uczenia się, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, umiejętności podstawowe, umiejętności pisania, czytanie, kompetencje, wiek wstępowania do szkoły, bilans umiejętności, kształcenie na poziomie elementarnym
TESE descriptors: learning outcome, transition from pre-primary to primary education, basic skills, written skills, reading, competence, school starting age, skills audit, basic education
Publikacje:
  • Instytut Badań Edukacyjnych. (2013). Wyniki Badania 6- i 7-latków na starcie szkolnym. Pobrane z http://www.ibe.edu.pl/pl/component/itpgooglesearch/search?q=Wyniki+Badania+6-+i+7-latk%C3%B3w+na+starcie+szkolnym
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"