BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Diagnozowanie gotowości szkolnej dziecka z wadą słuchu w świetle nowej rzeczywistości edukacyjnej
Instytucja:
Data: 2009 – 2010
Badacz: Katarzyna Bieńkowska
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź na pytanie: Czy opracowany zestaw narzędzi diagnozujących gotowość szkolną dzieci z uszkodzonym narządem słuchu sprawdza się w praktyce diagnostycznej? Badanie przeprowadzono w 18 placówkach, w tym: 13 szkołach podstawowych dla dzieci z wadą słuchu, dwóch specjalistycznych ośrodkach diagnozy i rehabilitacji dzieci i młodzieży z wadą słuchu oraz trzech szkołach integracyjnych. Łącznie badaniem objęto 159 dzieci (w tym ponad 60% stanowili chłopcy) w wieku od sześciu do ośmiu lat, które rozpoczynały naukę w klasie pierwszej szkoły podstawowej. Wśród badanych uczniów około 49% miało głęboki ubytek słuchu, około 20% stanowiły dzieci ze znacznym ubytkiem, 19% z umiarkowanym stopniem ubytku słuchu, a 11% z lekkim ubytkiem. Z zausznych aparatów słuchowych korzystało 80% dzieci, 17% posiadało implanty ślimakowe, a kilkoro z badanych nie korzystało z żadnych środków korygujących wadę słuchu. Badaniem objęto również 45 nauczycieli pracujących w klasach I-III w 12 ośrodkach szkolno-wychowawczych, 159 rodziców oraz 100 poradni psychologiczno-pedagogicznych (odpowiedzi uzyskano od 41). W badaniu wykorzystano zestaw diagnozujący pt. Czy mogę już iść do szkoły? Diagnoza gotowości szkolnej dziecka z uszkodzonym narządem słuchu. W skład narzędzia wchodziło pięć zeszytów (w tym m.in. kwestionariusz wywiadu, kwestionariusz obserwacji, orientacyjne badanie lateralizacji, Kwestionariusz do badania gotowości do uczenia się matematyki, Kwestionariusz obrazkowy do badania artykulacji). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że zestawy wzbudzały zainteresowanie około 83% dzieci. Gotowość szkolną do nauki czytania i pisania osiągnęło około 76% badanych uczniów. Ponadto, wykorzystując zeszyt drugi, potwierdzono gotowość szkolną do uczenia się matematyki u około 80% dzieci. Największe zróżnicowanie wyników odnotowano, analizując wyniki otrzymane w badaniu zeszytami trzecim i czwartym, które dotyczyło sprawności językowej dziecka – zgodnie z uzyskanym materiałem w tym zakresie gotowość osiągnęło 57% badanych dzieci.

Autorskie słowa kluczowe: dzieci z wadą słuchu, diagnoza, gotowość szkolna
Author's Keywords: children with hearing impairment, assessment, school readiness
Deskryptory TESE: upośledzenie, upośledzenie słuchu, osoby niepełnosprawne, dziecko, wiek wstępowania do szkoły, rozwój dziecka, umiejętność czytania, umiejętności podstawowe, umiejętności pisania
TESE descriptors: disability, hearing impairment, people with disabilities, child, school starting age, child development, , basic skills, written skills
Publikacje:
  • Bieńkowska, K. (2013). Diagnozowanie gotowości szkolnej dziecka z wadą słuchu w świetle nowej rzeczywistości edukacyjnej. Szkoła Specjalna, 3, 174-183.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"