Abstrakt: |
Celem badania była odpowiedź na pytanie: Czy opracowany zestaw narzędzi diagnozujących gotowość szkolną dzieci z uszkodzonym narządem słuchu sprawdza się w praktyce diagnostycznej? Badanie przeprowadzono w 18 placówkach, w tym: 13 szkołach podstawowych dla dzieci z wadą słuchu, dwóch specjalistycznych ośrodkach diagnozy i rehabilitacji dzieci i młodzieży z wadą słuchu oraz trzech szkołach integracyjnych. Łącznie badaniem objęto 159 dzieci (w tym ponad 60% stanowili chłopcy) w wieku od sześciu do ośmiu lat, które rozpoczynały naukę w klasie pierwszej szkoły podstawowej. Wśród badanych uczniów około 49% miało głęboki ubytek słuchu, około 20% stanowiły dzieci ze znacznym ubytkiem, 19% z umiarkowanym stopniem ubytku słuchu, a 11% z lekkim ubytkiem. Z zausznych aparatów słuchowych korzystało 80% dzieci, 17% posiadało implanty ślimakowe, a kilkoro z badanych nie korzystało z żadnych środków korygujących wadę słuchu. Badaniem objęto również 45 nauczycieli pracujących w klasach I-III w 12 ośrodkach szkolno-wychowawczych, 159 rodziców oraz 100 poradni psychologiczno-pedagogicznych (odpowiedzi uzyskano od 41). W badaniu wykorzystano zestaw diagnozujący pt. Czy mogę już iść do szkoły? Diagnoza gotowości szkolnej dziecka z uszkodzonym narządem słuchu. W skład narzędzia wchodziło pięć zeszytów (w tym m.in. kwestionariusz wywiadu, kwestionariusz obserwacji, orientacyjne badanie lateralizacji, Kwestionariusz do badania gotowości do uczenia się matematyki, Kwestionariusz obrazkowy do badania artykulacji). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że zestawy wzbudzały zainteresowanie około 83% dzieci. Gotowość szkolną do nauki czytania i pisania osiągnęło około 76% badanych uczniów. Ponadto, wykorzystując zeszyt drugi, potwierdzono gotowość szkolną do uczenia się matematyki u około 80% dzieci. Największe zróżnicowanie wyników odnotowano, analizując wyniki otrzymane w badaniu zeszytami trzecim i czwartym, które dotyczyło sprawności językowej dziecka – zgodnie z uzyskanym materiałem w tym zakresie gotowość osiągnęło 57% badanych dzieci. |