BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Diagnozowanie postępu edukacyjnego uczniów w gimnazjum
Instytucja:
Data: 2007
Badacz: Teresa Kutajczyk, Barbara Przychodzeń
Abstrakt:

Celem badania było wskazanie roli edukacyjnej wartości dodanej (EWD) w mierzeniu postępu edukacyjnego uczniów klas gimnazjalnych oraz podanie możliwości wykorzystania EWD do wzrostu efektywności pracy szkoły. Badanie przeprowadzono na terenie województwa pomorskiego i objęto nim 502 gimnazjalistów, którzy w kwietniu 2007 roku zdawali egzamin gimnazjalny; respondenci uczęszczali do czterech gimnazjów, różniących się od siebie poziomem osiągnięć uczniów „na wejściu” oraz „na wyjściu”. Badaczki podjęły następujące problemy: szacowanie przyrostu osiągnięć uczniów na podstawie edukacyjnej wartości dodanej bezwzględnej (w skali równoważników klasy); wykorzystanie edukacyjnej wartości dodanej bezwzględnej w diagnozowaniu skuteczności pracy szkoły (analiza zróżnicowania tempa rozwoju osiągnięć uczniów w gimnazjum; analiza zróżnicowania postępów uczniów w zakresie przedmiotów humanistycznych i matematyczno-przyrodniczych; analiza zróżnicowania tempa rozwoju uczniów o różnym poziomie osiągnięć po szkole podstawowej; analiza zróżnicowania tempa rozwoju uczniów w poszczególnych klasach). Badaczki zwróciły uwagę na nieskuteczność i niewspółmierność ze stanem rzeczywistym analizy poziomu pracy szkoły gimnazjalnej wyłącznie na podstawie wyników egzaminu gimnazjalnego. Dopiero w połączeniu z edukacyjną wartością dodaną ocena pracy szkoły jest rzetelna.

 

Deskryptory TESE: edukacja, ewaluacja wstępna, szkoła średnia, gimnazjum, postępy w nauce
TESE descriptors: education, initial evaluation, secondary school, lower secondary, study progress
Publikacje:
  • Kutajczyk, T. i Przychodzeń, B. (oprac.). (2008). Diagnozowanie postępu edukacyjnego uczniów w gimnazjum. W: B. Niemierko i M.K. Szmigel (red.), Uczenie się i egzamin w oczach nauczyciela (s. 226-236). Kraków: Grupa Tomami.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"