Obserwuj
Tytuł badania: |
Diagnozowanie postępu edukacyjnego uczniów w gimnazjum |
Instytucja: |
|
Data: |
2007 |
Badacz: |
Teresa Kutajczyk, Barbara Przychodzeń |
Abstrakt: |
Celem badania było wskazanie roli edukacyjnej wartości dodanej (EWD) w mierzeniu postępu edukacyjnego uczniów klas gimnazjalnych oraz podanie możliwości wykorzystania EWD do wzrostu efektywności pracy szkoły. Badanie przeprowadzono na terenie województwa pomorskiego i objęto nim 502 gimnazjalistów, którzy w kwietniu 2007 roku zdawali egzamin gimnazjalny; respondenci uczęszczali do czterech gimnazjów, różniących się od siebie poziomem osiągnięć uczniów „na wejściu” oraz „na wyjściu”. Badaczki podjęły następujące problemy: szacowanie przyrostu osiągnięć uczniów na podstawie edukacyjnej wartości dodanej bezwzględnej (w skali równoważników klasy); wykorzystanie edukacyjnej wartości dodanej bezwzględnej w diagnozowaniu skuteczności pracy szkoły (analiza zróżnicowania tempa rozwoju osiągnięć uczniów w gimnazjum; analiza zróżnicowania postępów uczniów w zakresie przedmiotów humanistycznych i matematyczno-przyrodniczych; analiza zróżnicowania tempa rozwoju uczniów o różnym poziomie osiągnięć po szkole podstawowej; analiza zróżnicowania tempa rozwoju uczniów w poszczególnych klasach). Badaczki zwróciły uwagę na nieskuteczność i niewspółmierność ze stanem rzeczywistym analizy poziomu pracy szkoły gimnazjalnej wyłącznie na podstawie wyników egzaminu gimnazjalnego. Dopiero w połączeniu z edukacyjną wartością dodaną ocena pracy szkoły jest rzetelna.
|
Deskryptory TESE: |
edukacja, ewaluacja wstępna, szkoła średnia, gimnazjum, postępy w nauce |
TESE descriptors: |
education, initial evaluation, secondary school, lower secondary, study progress |
Publikacje: |
- Kutajczyk, T. i Przychodzeń, B. (oprac.). (2008). Diagnozowanie postępu edukacyjnego uczniów w gimnazjum. W: B. Niemierko i M.K. Szmigel (red.), Uczenie się i egzamin w oczach nauczyciela (s. 226-236). Kraków: Grupa Tomami.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.