Abstrakt: |
Przedmiotem diagnozy była dojrzałość szkolna dzieci sześcioletnich. W badaniu wzięło udział blisko 100 pierwszoklasistów. Określenie dojrzałości szkolnej, przeprowadzane co roku wśród uczniów klas pierwszych, miało stać się podstawą do realizowania programu nauczania dostosowanego do indywidualnych potrzeb każdego ucznia. Zastosowane narzędzia: test na odtwarzanie figur geometrycznych, składanie obrazka z części bez wzoru, wskazywanie różnic między obrazkami, test analizy i syntezy słuchowej według I. Styczek i in. Stwierdzono zakłócenia w rozwoju funkcji percepcyjno-motorycznych: obniżony poziom graficzny pisma (46,3%), obniżona sprawność manualna (46,3%), zakłócenia koordynacji wzrokowo-ruchowej (33,6%), zakłócenia w analizie głoskowej (13,6%), brak umiejętności porównywania zbiorów (36,8%), brak umiejętności rozpoznawania figur geometrycznych (34,7%), zaburzenia mowy (33,6%), zakłócenia w syntezie głoskowej (10,5%), lateralizacja nieustalona (32,6%), zakłócenia spostrzegania wzrokowego (16,8%), zakłócenia orientacji przestrzennej (18,9%), brak umiejętności rozpoznawania liter (13,6%), brak rozumienia pojęcia liczby (24,2%), brak umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10 (24,2%), lateralizacja skrzyżowana (24,2%) i in. Zaobserwowane trudności i zakłócenia w osiągnięciach szkolnych są podstawą do objęcia ucznia zajęciami kompensacyjnymi, także dodatkowymi ćwiczeniami do wykonywania podczas zajęć i w domu. Badaczki wskazują, że na polepszenie sytuacji dziecka w klasie pierwszej może wpłynąć obowiązek uczęszczania do klas zerowych. |