BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Diagnozowanie sześciolatków
Instytucja:
Data: wrzesień 2004
Badacz: Alicja Nagrodzka, Ewa Pieniężna
Abstrakt:

Przedmiotem diagnozy była dojrzałość szkolna dzieci sześcioletnich. W badaniu wzięło udział blisko 100 pierwszoklasistów. Określenie dojrzałości szkolnej, przeprowadzane co roku wśród uczniów klas pierwszych, miało stać się podstawą do realizowania programu nauczania dostosowanego do indywidualnych potrzeb każdego ucznia. Zastosowane narzędzia: test na odtwarzanie figur geometrycznych, składanie obrazka z części bez wzoru, wskazywanie różnic między obrazkami, test analizy i syntezy słuchowej według I. Styczek i in. Stwierdzono zakłócenia w rozwoju funkcji percepcyjno-motorycznych: obniżony poziom graficzny pisma (46,3%), obniżona sprawność manualna (46,3%), zakłócenia koordynacji wzrokowo-ruchowej (33,6%), zakłócenia w analizie głoskowej (13,6%), brak umiejętności porównywania zbiorów (36,8%), brak umiejętności rozpoznawania figur geometrycznych (34,7%), zaburzenia mowy (33,6%), zakłócenia w syntezie głoskowej (10,5%), lateralizacja nieustalona (32,6%), zakłócenia spostrzegania wzrokowego (16,8%), zakłócenia orientacji przestrzennej (18,9%), brak umiejętności rozpoznawania liter (13,6%), brak rozumienia pojęcia liczby (24,2%), brak umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10 (24,2%), lateralizacja skrzyżowana (24,2%) i in. Zaobserwowane trudności i zakłócenia w osiągnięciach szkolnych są podstawą do objęcia ucznia zajęciami kompensacyjnymi, także dodatkowymi ćwiczeniami do wykonywania podczas zajęć i w domu. Badaczki wskazują, że na polepszenie sytuacji dziecka w klasie pierwszej może wpłynąć obowiązek uczęszczania do klas zerowych.

Deskryptory TESE: specjalne potrzeby edukacyjne, kompetencja uczenia się, kompetencje, zaburzenia rozwoju języka, umiejętności pisania, matematyka, wiek wstępowania do szkoły, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej
TESE descriptors: special educational needs, learning to learn, competence, language impairment, written skills, mathematics, school starting age, transition from pre-primary to primary education
Publikacje:
  • Nagrodzka, A. i Pieniężna, E. (2006). Diagnozowanie sześciolatków. Edukacja i Dialog, 3, 12-15.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"