BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dialogic Signals in Argumentative Discussions of Advanced Polish Learners of English
Instytucja:
Data: 2000
Badacz: Agnieszka Nowicka
Abstrakt:

Doniesienie dotyczy polskich studentów, uczących się języka angielskiego jako języka obcego na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu w Katedrze Glottodydaktyki i Translatoryki (Wydział Neofilologii). Przedmiotem badań były konwersacje studenckie. Sprawdzano umiejętności argumentowania i porozumiewania się/dyskusji w języku angielskim. Badanych poddano dwóm sytuacjom komunikacyjnym: mieli określić związek pomiędzy danymi elementami oraz sprawdzić się w sytuacji niezgodzenia się z czymś. Studentów podzielono na dwie różne grupy: zwolenników i przeciwników (temat do dyskusji dotyczył form życia). Celem przeprowadzonych badań była diagnoza jakości dialogu oraz wzajemnego zaangażowania się rozmówców w tę dyskusję, a także zbadanie sprawności argumentowania (i związanego z tym niezależnego myślenia studentów). W badaniu próbowano uzyskać odpowiedź m.in. na pytanie, w jaki sposób studenci kontrolują zachowanie i panują nad swoją wypowiedzią podczas sytuacji argumentowania (w momencie gdy np. inni rozmówcy nie zgadzają się z dowodami mówiącego). Wyniki badań potwierdziły, że jedną z zasad jest pośredniość. Inną formą zachowania zasad dotyczących wzajemnego dialogu jest np. umiejętność przeformułowania wypowiedzenia oceniającego (powinno ono – według autora doniesienia – zostać spersonalizowane). Wnioski z badań wysnuto na podstawie analizy konwersacyjnej.

Deskryptory TESE: student, angielski, komunikacja werbalna, język nauczania, relacje interpersonalne
TESE descriptors: student, English, verbal communication, teaching language, interpersonal relations
Publikacje:
  • Nowicka, A. (2005). Dialogic Signals in Argumentative Discussions of Advanced Polish Learners of English. Glottodidactica, XXX/XXXI, 177-194.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"