Tytuł badania: |
Dialogic Signals in Argumentative Discussions of Advanced Polish Learners of English |
Instytucja: |
|
Data: |
2000 |
Badacz: |
Agnieszka Nowicka |
Abstrakt: |
Doniesienie dotyczy polskich studentów, uczących się języka angielskiego jako języka obcego na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu w Katedrze Glottodydaktyki i Translatoryki (Wydział Neofilologii). Przedmiotem badań były konwersacje studenckie. Sprawdzano umiejętności argumentowania i porozumiewania się/dyskusji w języku angielskim. Badanych poddano dwóm sytuacjom komunikacyjnym: mieli określić związek pomiędzy danymi elementami oraz sprawdzić się w sytuacji niezgodzenia się z czymś. Studentów podzielono na dwie różne grupy: zwolenników i przeciwników (temat do dyskusji dotyczył form życia). Celem przeprowadzonych badań była diagnoza jakości dialogu oraz wzajemnego zaangażowania się rozmówców w tę dyskusję, a także zbadanie sprawności argumentowania (i związanego z tym niezależnego myślenia studentów). W badaniu próbowano uzyskać odpowiedź m.in. na pytanie, w jaki sposób studenci kontrolują zachowanie i panują nad swoją wypowiedzią podczas sytuacji argumentowania (w momencie gdy np. inni rozmówcy nie zgadzają się z dowodami mówiącego). Wyniki badań potwierdziły, że jedną z zasad jest pośredniość. Inną formą zachowania zasad dotyczących wzajemnego dialogu jest np. umiejętność przeformułowania wypowiedzenia oceniającego (powinno ono – według autora doniesienia – zostać spersonalizowane). Wnioski z badań wysnuto na podstawie analizy konwersacyjnej. |
Deskryptory TESE: |
student, angielski, komunikacja werbalna, język nauczania, relacje interpersonalne |
TESE descriptors: |
student, English, verbal communication, teaching language, interpersonal relations |
Publikacje: |
- Nowicka, A. (2005). Dialogic Signals in Argumentative Discussions of Advanced Polish Learners of English. Glottodidactica, XXX/XXXI, 177-194.
|