BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Diagnoza zespołu nadpobudliwości psychoruchowej u dzieci w wieku przedszkolnym
Data: wrzesień 2006 – grudzień 2006
Badacz: Magdalena Wronkowska
Abstrakt:

Celem badania było sprawdzenie, z jaką częstotliwością występują objawy zespołu nadpobudliwości psychoruchowej u dzieci w wieku przedszkolnym. Sformułowano poniższe hipotezy: H1: W zachowaniu dzieci nadpobudliwych występują cztery główne symptomy: zaburzenia uwagi, impulsywność, hiperkinezja, labilność emocjonalna; H2: Rozwój dziecka jest nie tylko wynikiem jego wrodzonych cech, ale także naszego sposobu reagowania na jego zachowania. W badaniu posłużono się metodą obserwacji, technikami wywiadu oraz analizy dokumentów. Zastosowano także kwestionariusz ustrukturyzowanego wywiadu diagnostycznego w kierunku zespołu nadpobudliwości psychoruchowej według ICD – 10 – DSM – IV. Próbę badawczą stanowiła grupa 46 dzieci w wieku od 2,5 roku do sześciu lat, uczęszczająca do przedszkola na terenie wiejskim. W toku badania wyłoniono jedno dziecko z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej (o typie mieszanym), którego zachowanie charakteryzowało się zaburzeniami w koncentracji uwagi (w tym: niestosowanie się do poleceń, unikaniem zajęć wymagających dłuższego skupienia uwagi), nadruchliwością (nerwowe ruchy rąk lub stóp, trudności z odpoczynkiem) oraz impulsywnością (przerywanie i przeszkadzanie innym dzieciom w zabawie). Stwierdzono, że objawy u chłopca nie występowały w przebiegu trwałych zaburzeń rozwojowych schizofrenii lub innych psychoz. Uwzględniono natomiast m.in. poniższe przyczyny mogące powodować nadpobudliwość: symptomatyczne cechy współczesnego trybu życia (stres, brak ruchu, nadmierne oglądanie telewizji); właściwości funkcjonowania centralnego układu nerwowego (cechy dziedziczne, sposób żywienia, alergie).

Deskryptory TESE: rozwój dziecka, dziecko, edukacja przedszkolna, placówka przedszkolna, opieka nad dzieckiem
TESE descriptors: child development, child, pre-primary education, pre-primary institution, childcare
Publikacje:
  • Wronkowska, M. (2007). Diagnoza zespołu nadpobudliwości psychoruchowej u dzieci w wieku przedszkolnym. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 2(4), 67-79.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"