BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Diagnoza zapotrzebowania na kwalifikacje i kompetencje absolwentów szkół wyższych Mazowsza wchodzących na rynek pracy
Projekt badawczy:
  • Foresight regionalny dla szkół wyższych Warszawy i Mazowsza – Akademickie Mazowsze 2030
pokaż badania
Instytucja:
Data: lipiec 2011 – grudzień 2011
Badacz: Elżbieta Drogosz-Zabłocka, Stanisław Macioł, Barbara Minkiewicz, Elżbieta Moskalewicz-Ziółkowska, Maria Romanowska
Abstrakt:

Celem badania było określenie sylwetek pracowników, których potrzebują pracodawcy Mazowsza w obszarach: biologia, technika, nauki ekonomiczne, informatyczne, humanistyczne oraz społeczne. Próbowano także określić kwalifikacje i kompetencje absolwentów szkół wyższych, na które zgłaszają zapotrzebowanie pracodawcy z Mazowsza. Badanie miało charakter ilościowy i jakościowy. Metody badawcze: analiza desk research, badania ankietowe pracodawców za pomocą ankiety pocztowej oraz badania biur karier za pomocą techniki CAPI, badania jakościowe pracodawców za pomocą wywiadów IDI. W badaniu ankietowym pracodawców uczestniczyło 612 osób, w tym 31,% reprezentowało branżę przemysłową, 36,3% budownictwo, 18,8% handel, 2,5% działalność finansową i ubezpieczeniową, 10,9% działalność profesjonalną, naukową i techniczną. Najważniejsze elementy brane pod uwagę podczas rekrutacji: kierunek studiów (58% wskazań) i profil studiów (50%). Wśród pracodawców Mazowsza poziom wykształcenia pracownika był ważny dla 54% badanych (39% wśród wszystkich respondentów). Kluczowe kwalifikacje, których oczekują od absolwentów pracodawcy Mazowsza: profil wykształcenia zgodny z potrzebami firmy, poziom wykształcenia, jakość uczelni i znajomość praktyki. Preferencje dotyczące zatrudnienia według kierunków studiów: na pierwszym miejscu absolwenci studiów inżynieryjno-technicznych, w dalszej kolejności ekonomicznych, informatycznych oraz prawa i administracji. Tymczasem wśród absolwentów dominowały osoby po studiach ekonomicznych, pedagogicznych i społecznych. Świadectwem niedopasowania struktury kierunków studiów do oczekiwań rynku pracy była także struktura bezrobotnych z wyższym wykształceniem (najwięcej ekonomistów, specjalistów ds. marketingu i handlu, pedagogów, specjalistów od administracji publicznej, usług hotelarskich, gastronomicznych i turystycznych). Zawody deficytowe na Mazowszu: informatycy, inżynierowie, prawnicy.

Deskryptory TESE: rekrutacja pracowników, kompetencje, absolwent, absolwent szkoły wyższej, wybór kierunku kształcenia zawodowego, wybór studiów, pracodawca, rynek pracy, szkolnictwo wyższe, szkoła wyższa
TESE descriptors: recruitment, competence, school leaver, graduate, choice of training, choice of studies, employer, labour market, higher education, higher education
Publikacje:
  • Drogosz-Zabłocka, E., Macioł, S., Minkiewicz, B., Moskalewicz-Ziółkowska, E. i Romanowska, M. (2012). Diagnoza zapotrzebowania na kwalifikacje i kompetencje absolwentów szkół wyższych Mazowsza wchodzących na rynek pracy. Raport z badania. Pobrane z http://www.akademickiemazowsze2030.pl/Data/File/222.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"