BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Analiza szkół wyższych Warszawy i Mazowsza
Projekt badawczy:
  • Foresight regionalny dla szkół wyższych Warszawy i Mazowsza – Akademickie Mazowsze 2030
pokaż badania
Instytucja:
Data: maj 2009 – maj 2012
Badacz: Elżbieta Drogosz-Zabłocka, Stanisław Macioł, Barbara Minkiewicz, Elżbieta Moskalewicz-Ziółkowska, Maria Romanowska
Abstrakt:

Przedmiotem badania uczyniono potencjał strategiczny, czyli zasoby i możliwości rozwojowe szkół wyższych z siedzibą w Warszawie i województwie mazowieckim. W badaniu uwzględniono wszystkie typy uczelni, w tym publiczne i niepubliczne. Opisano następujące obszary badawcze: potencjał kadrowy uczelni, działalność badawczą, ofertę i warunki kształcenia, profil społeczności studenckiej, profil absolwentów, źródła finansowania szkół wyższych i sposoby wydatkowania środków, umiędzynarodowienie szkolnictwa wyższego, funkcjonowanie uczelni w warunkach rynkowych. Posłużono się analizą desk research; przeprowadzono także indywidualne wywiady CATI. Wykorzystane dane: bazy danych GUS-u, baza danych Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, dane Centralnej Komisji do spraw Stopni i tytułów, dane Państwowej Komisji Akredytacyjnej, sprawozdania rektorów, dane z Biuletynu Informacji Publicznej, strony internetowe uczelni mazowieckich, rankingi szkół wyższych, ranking Time’s Higher Education Supplement, baza danych o pracach naukowych dokumentowanych systemem SYNABA, baza danych SCOPUS. W raporcie uwzględniono 110 uczelni. Do zagrożeń dla rozwoju uczelni mazowieckich zaliczono: brak instytucji i rozwiązań wspierających współdziałanie jednostek naukowych i gospodarczych, asymetrię warunków działania szkół publicznych i niepublicznych, brak sukcesów we wdrażaniu idei gospodarki opartej na wiedzy, brak dobrego systemu stypendiów i kredytów studenckich, małą swobodę uczelni w kształtowaniu programu kształcenia i in. Mimo to istnieją duże szanse, w tym wynikające z rosnącej atrakcyjności Polski i Mazowsza jako miejsca inwestowania, wzrostu znaczenia wyższego wykształcenia w społeczeństwie, mobilności edukacyjnej i zawodowej Polaków.

Deskryptory TESE: szkolnictwo wyższe, szkoła wyższa, zarządzanie, zapewnianie jakości, student
TESE descriptors: higher education, higher education, management, quality assurance, student
Publikacje:
  • Drogosz-Zabłocka, E., Macioł, S., Minkiewicz, B., Moskalewicz-Ziółkowska, E. i Romanowska, M. (oprac.). (2010). Analiza szkół wyższych Warszawy i Mazowsza. Raport analityczny na temat potencjału, kluczowych kompetencji, strategii oraz działania szkół wyższych na Mazowszu. Pobrane z http://akademickiemazowsze2030.pl/Data/File/55.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"