BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Analiza trafności i rzetelności technik socjometrycznych stosowanych do badania dzieci w wieku przedszkolnym
Instytucja:
Data: [1996]
Badacz: Jacek Bogucki, Marek Maciąg
Abstrakt:

Celem badania było określenie rzetelności technik socjometrycznych w badaniach dzieci w wieku przedszkolnym. Posłużono się metodą estymacji stabilności wyników. Trafność wewnętrzną testu sprawdzono za pomocą logicznej analizy pozycji z punktu widzenia tego, czy badania mierzą te rodzaje zachowań, które miał zmierzyć test. Sześć pytań dotyczyło typowych dla dziecka zachowań społecznych, tj. zabawy, urodzin oraz pracy: z kim z twojej grupy najbardziej lubisz się bawić; z kim z twojej grupy najmniej lubisz się bawić; z kim z twojej grupy najbardziej lubisz dyżurować; z kim z twojej grupy najmniej lubisz dyżurować; kogo z twojej grupy zaprosiłbyś na urodziny; kogo z twojej grupy nie zaprosiłbyś na urodziny. W badaniu uczestniczyło 60 dzieci, w tym 35 dziewczynek i 25 chłopców w wieku od pięciu do sześciu lat, uczęszczających do klas zerowych w jednym z przedszkoli w Lublinie. Badanie przeprowadzano indywidualnie z każdym dzieckiem. Oprócz socjometrii klasycznej posłużono się techniką socjometrii fotograficznej. Wyniki badania ujawniły w grupie pierwszej korelacje istotne statystycznie w przypadku wyborów pozytywnych (nieistotne statystycznie w przypadku wyborów negatywnych). W drugiej grupie stwierdzono związek istotny statystycznie między wyborami pozytywnymi a pierwszym kryterium (zabawa) oraz w przypadku wszystkich wyborów negatywnych. W badaniu socjometrią fotograficzną stwierdzono korelacje istotne statystycznie w przypadku wyborów zarówno pozytywnych, jak i negatywnych. Na podstawie otrzymanych wyników można wnioskować, że klasyczna socjometria nie ma wystarczającej trafności w badaniach nad dziećmi w wieku przedszkolnym. Natomiast ujemne współczynniki korelacji między liczbą wyborów pozytywnych i negatywnych (istotne statystycznie) przemawiały za trafnością techniki socjometrii fotograficznej w badaniach nad dziećmi uczęszczającymi do przedszkola.

Deskryptory TESE: klasa, atmosfera w klasie, relacje interpersonalne, relacje międzygrupowe, edukacja przedszkolna, wiek wstępowania do szkoły
TESE descriptors: class, classroom climate, interpersonal relations, intergroup relations, pre-primary education, school starting age
Publikacje:
  • Bogucki, J. i Maciąg, M. (1997). Analiza trafności i rzetelności technik socjometrycznych stosowanych do badania dzieci w wieku przedszkolnym. Psychologia Wychowawcza, 2, 168-176.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"