BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Analiza trudności w czytaniu u dzieci z wadą słuchu (na podstawie badań)
Data: [1993]
Badacz: Marzena Klaczak
Abstrakt:

Przedmiotem badania dotyczącego trudności w czytaniu u dzieci z wadą słuchu były:  rozpoznawanie, czytanie liter, próba czytania wyrazów i tekstu, tempo czytania i czytanie ze zrozumieniem. Materiał językowy, wykorzystany w testach, wzorowano na Serii testów czytania i pisania dla klas I-III szkoły podstawowej T. Straburzyńskiej i T. Śliwińskiej. Badanie przeprowadzono wśród 40 uczniów klas trzecich i czwartych szkoły podstawowej dla głuchych przy OSWG Lubiniec, Wrocław i Kraków. Uczniowie prezentowali normalny rozwój umysłowy i pozytywne wyniki w nauce. Utrata słuchu u uczniów wynosiła ponad 80 dB. Badanie pokazało, że: 37 dzieci niewyraźnie artykułowało słowa, co ma niewątpliwie negatywny wpływ na relacje dzieci z otoczeniem; najczęstsze błędy w czytaniu: czytanie po jednej literze u 27 dzieci, czytanie sylabami u 33 badanych; niektóre dzieci popełniały oba błędy jednocześnie; błędne akcentowanie, zwłaszcza w wygłosie, ze względu na głośną artykulację głosek sprawiających trudności w odczytaniu; odczytywanie przyimków jako oddzielnych wyrazów; około 30 badanych dzieci uzyskało wysoką ocenę tempa czytania; jedynie 19 badanych dzieci w pełni zrozumiało odczytywany tekst. Na podstawie wyników badania sformułowano następujące postulaty: należy dokładnie zbadać rozumienie czytanych tekstów przez dzieci z wadą słuchu; wykorzystany zestaw pięciu pytań był niewystarczający do szczegółowego wnioskowania; ćwiczenia w czytaniu trzeba łączyć z ćwiczeniami słuchowymi, by dzieci z wadą słuchu mogły opanować rytmiczne czytanie i prawidłową akcentuację; należy dbać o to, by dzieci z wadą słuchu nie akcentowały pojedynczych głosek, ale czytały płynnie.

Deskryptory TESE: specjalne potrzeby edukacyjne, kompetencje językowe, czytanie, rozumienie, trudności w czytaniu, trudności w nauce, upośledzenie słuchu
TESE descriptors: special educational needs, language skills, reading, comprehension, reading difficulty, learning difficulty, hearing impairment
Publikacje:
  • Klaczak, M. (1993). Analiza trudności w czytaniu u dzieci z wadą słuchu (na podstawie badań). Szkoła Specjalna, 1/2, 20-26.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"