Abstrakt: |
Przedmiotem badania dotyczącego trudności w czytaniu u dzieci z wadą słuchu były: rozpoznawanie, czytanie liter, próba czytania wyrazów i tekstu, tempo czytania i czytanie ze zrozumieniem. Materiał językowy, wykorzystany w testach, wzorowano na Serii testów czytania i pisania dla klas I-III szkoły podstawowej T. Straburzyńskiej i T. Śliwińskiej. Badanie przeprowadzono wśród 40 uczniów klas trzecich i czwartych szkoły podstawowej dla głuchych przy OSWG Lubiniec, Wrocław i Kraków. Uczniowie prezentowali normalny rozwój umysłowy i pozytywne wyniki w nauce. Utrata słuchu u uczniów wynosiła ponad 80 dB. Badanie pokazało, że: 37 dzieci niewyraźnie artykułowało słowa, co ma niewątpliwie negatywny wpływ na relacje dzieci z otoczeniem; najczęstsze błędy w czytaniu: czytanie po jednej literze u 27 dzieci, czytanie sylabami u 33 badanych; niektóre dzieci popełniały oba błędy jednocześnie; błędne akcentowanie, zwłaszcza w wygłosie, ze względu na głośną artykulację głosek sprawiających trudności w odczytaniu; odczytywanie przyimków jako oddzielnych wyrazów; około 30 badanych dzieci uzyskało wysoką ocenę tempa czytania; jedynie 19 badanych dzieci w pełni zrozumiało odczytywany tekst. Na podstawie wyników badania sformułowano następujące postulaty: należy dokładnie zbadać rozumienie czytanych tekstów przez dzieci z wadą słuchu; wykorzystany zestaw pięciu pytań był niewystarczający do szczegółowego wnioskowania; ćwiczenia w czytaniu trzeba łączyć z ćwiczeniami słuchowymi, by dzieci z wadą słuchu mogły opanować rytmiczne czytanie i prawidłową akcentuację; należy dbać o to, by dzieci z wadą słuchu nie akcentowały pojedynczych głosek, ale czytały płynnie. |