BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Analiza strategii, modeli działania oraz ścieżek ewolucji wiodących szkół wyższych na świecie
Projekt badawczy:
  • Foresight regionalny dla szkół wyższych Warszawy i Mazowsza – Akademickie Mazowsze 2030
pokaż badania
Instytucja:
Data: maj 2009 – maj 2012
Badacz:
Abstrakt:

Badanie miało charakter analizy desk research. Przeprowadzono je w celu określenia stosowanych strategii, modeli działania oraz ścieżek rozwoju wiodących uczelni wyższych na świecie, przede wszystkim w krajach o rozwiniętej gospodarce opartej na wiedzy. Sformułowano szczegółowe pytania badawcze, w tym m.in.: Jaki jest poziom świadomości administracji centralnej w Polsce na temat czynników mających wpływ na rozwój gospodarki opartej na wiedzy? Które z czynników są w opinii administracji centralnej bardziej, a które mniej istotne? Czy wpływ modelu funkcjonowania uczelni wyższej na rozwój gospodarki opartej na wiedzy zmienia się w zależności od czynników takich jak np.: demografia, czynniki społeczne, kulturowe itp.? Jakie są bariery we wprowadzaniu nowoczesnych modeli funkcjonowania szkolnictwa wyższego w Polsce? Najlepsze szkoły na świecie określa się modelem uniwersytetów klasy światowej. Wyznacznikiem tego modelu są wysokie miejsca w międzynarodowych rankingach uczelni wyższych; uczelnie te definiowane są w oparciu o kryteria związane z jakością i istotnością nauczania i badań (liczba cytowań publikacji, liczba zatrudnionych laureatów międzynarodowych nagród naukowych). Wiodące uniwersytety nie realizują spójnego modelu, ale ich cechą wspólną są wysokie wartości wskaźników, takich jak liczba absolwentów, poziom oferowanych zajęć, infrastruktura, nowoczesne struktury zarządzania, ilość i jakość tworzonej wiedzy i in. Sformułowano rekomendacje, dzięki którym polskie uczelnie będą mogły dążyć do nowoczesnych modeli szkolnictwa wyższego i szkół wyższych, w tym: zwiększenie finansowania, możliwość różnicowania oferty szkół wyższych, zarządzanie strategiczne (strategie związane z podnoszeniem jakości, konkurencyjnością, internacjonalizacją, współpracą z gospodarką i otoczeniem lokalnym oraz regionalnym).

Deskryptory TESE: szkolnictwo wyższe, szkoła wyższa, administracja, strategia, środowisko, ranking szkół
TESE descriptors: higher education, higher education, administration, policy, environment, institutional ranking
Publikacje:
  • Analiza strategii, modeli działania oraz ścieżek ewolucji wiodących szkół wyższych na świecie. Raport z badania. (2010). Pobrane z http://akademickiemazowsze2030.pl/Data/File/53.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"