Abstrakt: |
W badaniu wzięły udział 34 akademickie biura karier. Wśród nich 10 działało na uczelniach publicznych. Blisko 2/3 biur funkcjonowało w ramach uczelni warszawskich, pozostałe – na uczelniach działających w innych miastach województwa mazowieckiego. Do problemów, z którymi zgłaszają się do biur karier absolwenci, rozmówcy zaliczyli: pomoc w znalezieniu pracy (32% wskazań biur obsługujących absolwentów studiów drugiego stopnia i 35% biur obsługujących absolwentów studiów pierwszego stopnia), pomoc w znalezieniu stażu albo praktyki (odpowiednio: 21% i 19%), pomoc w tworzeniu dokumentów aplikacyjnych (18% i 15%), pomoc w przygotowaniu się do rozmowy kwalifikacyjnej (15% i 12%), wybór kierunku studiów magisterskich (15% i 0%), wybór kierunków studiów podyplomowych (0% i 12%), udział w warsztacie asertywności (6% i 8%), brak pomysłu na dalszą karierę albo kształcenie (15% i 0%), brak wiedzy o rynku pracy (9% i 0%). W opinii 97% respondentów wejście na rynek pracy ułatwiają absolwentom zaliczone praktyki i staże. Do czynników ułatwiających absolwentom znalezienie pracy rozmówcy zaliczyli ponadto: udział w studenckiej wymianie międzynarodowej (88%), aktywność naukową (82%), bycie mężczyzną (74%), ukończenie uczelni publicznej (79%) i in. Badane biura karier korzystały z różnych form współpracy z pracodawcami, w tym: zamieszczały oferty pracy na stronie internetowej uczelni (88%), organizowały praktyki zawodowe (59%), prezentowały przedsiębiorstwa (56%), organizowały targi pracy (44%). Do najważniejszych kompetencji absolwentów respondenci zaliczyli: znajomość języków obcych (88%), umiejętność analitycznego myślenia (53%), wiedzę kierunkową (50%) i in. |