BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kwalifikacje i kompetencje absolwentów szkół wyższych Mazowsza – opinie uczelnianych biur karier
Projekt badawczy:
  • Foresight regionalny dla szkół wyższych Warszawy i Mazowsza – Akademickie Mazowsze 2030
pokaż badania
Instytucja:
Data: grudzień 2011
Badacz: Elżbieta Moskalewicz-Ziółkowska
Abstrakt:

W badaniu wzięły udział 34 akademickie biura karier. Wśród nich 10 działało na uczelniach publicznych. Blisko 2/3 biur funkcjonowało w ramach uczelni warszawskich, pozostałe – na uczelniach działających w innych miastach województwa mazowieckiego. Do problemów, z którymi zgłaszają się do biur karier absolwenci, rozmówcy zaliczyli: pomoc w znalezieniu pracy (32% wskazań biur obsługujących absolwentów studiów drugiego stopnia i 35% biur obsługujących absolwentów studiów pierwszego stopnia), pomoc w znalezieniu stażu albo praktyki (odpowiednio: 21% i 19%), pomoc w tworzeniu dokumentów aplikacyjnych (18% i 15%), pomoc w przygotowaniu się do rozmowy kwalifikacyjnej (15% i 12%), wybór kierunku studiów magisterskich (15% i 0%), wybór kierunków studiów podyplomowych (0% i 12%), udział w warsztacie asertywności (6% i 8%), brak pomysłu na dalszą karierę albo kształcenie (15% i 0%), brak wiedzy o rynku pracy (9% i 0%). W opinii 97% respondentów wejście na rynek pracy ułatwiają absolwentom zaliczone praktyki i staże. Do czynników ułatwiających absolwentom znalezienie pracy rozmówcy zaliczyli ponadto: udział w studenckiej wymianie międzynarodowej (88%), aktywność naukową (82%), bycie mężczyzną (74%), ukończenie uczelni publicznej (79%) i in. Badane biura karier korzystały z różnych form współpracy z pracodawcami, w tym: zamieszczały oferty pracy na stronie internetowej uczelni (88%), organizowały praktyki zawodowe (59%), prezentowały przedsiębiorstwa (56%), organizowały targi pracy (44%). Do najważniejszych kompetencji absolwentów respondenci zaliczyli: znajomość języków obcych (88%), umiejętność analitycznego myślenia (53%), wiedzę kierunkową (50%) i in.

Autorskie słowa kluczowe: kompetencje, studenci, absolwenci, kwalifikacje, szkoły wyższe, akademickie biura karier, pracodawcy
Author's Keywords: competences, students, graduates
Deskryptory TESE: absolwent, absolwent szkoły wyższej, bezrobocie, praca, rekrutacja pracowników, doradca
TESE descriptors: school leaver, graduate, unemployment, labour, recruitment, guidance officer
Publikacje:
  • Moskalewicz-Ziółkowska, E. (2012). Kwalifikacje i kompetencje absolwentów szkół wyższych Mazowsza – opinie uczelnianych biur karier. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1, 15-33.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"