BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kwalifikacje nauczycieli w świetle badań
Instytucja:
Data: [1991]
Badacz: Ryszard Wołoszyński
Abstrakt:

Celem badania było zebranie informacji na temat samooceny przygotowania zawodowego nauczycieli dotyczącej znajomości teorii i praktycznych umiejętności dydaktycznych. Sondaż przeprowadzono wśród 68 nauczycieli historii, jednak kwestionariusz wypełniło 65 osób. W sondażu pytano o: dział historii, w którego zakresie nauczyciel odczuwa największą potrzebę pogłębienia wiedzy; przygotowanie do realizacji celów nauczania i szczególnie preferowane cele nauczania historii; przygotowanie metodyczne do nauczania historii; metody nauczania historii i trudności z nimi związane; wykorzystanie pomocy dydaktycznych; czynniki wpływające na skuteczność poszczególnych metod nauczania; przydatność form doskonalenia zawodowego. Pierwotnie w badaniu planowano wykorzystać trzy narzędzia badawcze: arkusz hospitacji lekcji, test sytuacyjny i arkusz samooceny oraz preferencji nauczyciela. Z powodu rozwiązania Centrum Doskonalenia Nauczycieli udało się jedynie przeprowadzić sondaż diagnostyczny oparty na arkuszu samooceny. Według wyników sondażu diagnostycznego stwierdzono, że największa rozbieżność między wykształceniem formalnym a rzeczywistymi umiejętnościami występuje u nauczycieli ze stażem w przedziale 13-20 lat. Nauczyciele historii reprezentują przestarzały model doboru i formułowania celów w nauczaniu historii. To powinno skłonić do opracowania nowoczesnej dydaktyki historii. Co więcej, powinno się upowszechnić wśród nauczycieli historii metody oparte na samodzielnym dochodzeniu ucznia do wiedzy. W tym celu można wykorzystać gry dydaktyczne albo zabytki kultury jako źródło wiedzy historycznej. Sondaż pokazał, że nauczyciele akceptują dotychczasowe formy doradztwa i doskonalenia zawodowego.

Deskryptory TESE: ewaluacja nauczycieli, ewaluacja, ewaluacja przez nauczycieli, nauczanie, jakość nauczania, kwalifikacje zawodowe, cel dydaktyczny, metoda nauczania, dydaktyka
TESE descriptors: evaluation of teachers, evaluation, evaluation by teachers, teaching, teaching quality, vocational qualification, teaching objective, teaching method, didactics
Publikacje:
  • Unger, P. (1991). Kwalifikacje nauczycieli w świetle badań. Wiadomości Historyczne, 4, 231-240.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"