Tytuł badania: |
Kwalifikacje nauczycieli w świetle badań |
Instytucja: |
|
Data: |
[1991] |
Badacz: |
Ryszard Wołoszyński |
Abstrakt: |
Celem badania było zebranie informacji na temat samooceny przygotowania zawodowego nauczycieli dotyczącej znajomości teorii i praktycznych umiejętności dydaktycznych. Sondaż przeprowadzono wśród 68 nauczycieli historii, jednak kwestionariusz wypełniło 65 osób. W sondażu pytano o: dział historii, w którego zakresie nauczyciel odczuwa największą potrzebę pogłębienia wiedzy; przygotowanie do realizacji celów nauczania i szczególnie preferowane cele nauczania historii; przygotowanie metodyczne do nauczania historii; metody nauczania historii i trudności z nimi związane; wykorzystanie pomocy dydaktycznych; czynniki wpływające na skuteczność poszczególnych metod nauczania; przydatność form doskonalenia zawodowego. Pierwotnie w badaniu planowano wykorzystać trzy narzędzia badawcze: arkusz hospitacji lekcji, test sytuacyjny i arkusz samooceny oraz preferencji nauczyciela. Z powodu rozwiązania Centrum Doskonalenia Nauczycieli udało się jedynie przeprowadzić sondaż diagnostyczny oparty na arkuszu samooceny. Według wyników sondażu diagnostycznego stwierdzono, że największa rozbieżność między wykształceniem formalnym a rzeczywistymi umiejętnościami występuje u nauczycieli ze stażem w przedziale 13-20 lat. Nauczyciele historii reprezentują przestarzały model doboru i formułowania celów w nauczaniu historii. To powinno skłonić do opracowania nowoczesnej dydaktyki historii. Co więcej, powinno się upowszechnić wśród nauczycieli historii metody oparte na samodzielnym dochodzeniu ucznia do wiedzy. W tym celu można wykorzystać gry dydaktyczne albo zabytki kultury jako źródło wiedzy historycznej. Sondaż pokazał, że nauczyciele akceptują dotychczasowe formy doradztwa i doskonalenia zawodowego. |
Deskryptory TESE: |
ewaluacja nauczycieli, ewaluacja, ewaluacja przez nauczycieli, nauczanie, jakość nauczania, kwalifikacje zawodowe, cel dydaktyczny, metoda nauczania, dydaktyka |
TESE descriptors: |
evaluation of teachers, evaluation, evaluation by teachers, teaching, teaching quality, vocational qualification, teaching objective, teaching method, didactics |
Publikacje: |
- Unger, P. (1991). Kwalifikacje nauczycieli w świetle badań. Wiadomości Historyczne, 4, 231-240.
|