Abstrakt: |
Na terenie Mazowsza istnieje znaczny potencjał naukowo-badawczy i innowacyjny, ale mimo to nie wykorzystuje się go w pełni ze względu na brak spójnej polityki proinnowacyjnej na poziomach od lokalnego po krajowy; brak przejrzystości, biurokrację, korupcję; ograniczone zaangażowanie kadr naukowych; niewykorzystany potencjał zagranicznych doświadczeń i sukcesów, również polskich naukowców. By znieść te ograniczenia, wdrożono projekt Foresight regionalny dla szkół wyższych Warszawy i Mazowsza – Akademickie Mazowsze 2030. Celem projektu jest określenie strategicznych dziedzin kształcenia i modeli ewolucji szkół wyższych w perspektywie 2030 roku w gospodarce opartej na wiedzy dla Warszawy i Mazowsza. W niniejszym raporcie przeanalizowano badania i analizy dotyczące kierunków rozwoju polskiego szkolnictwa wyższego, w tym: Strategię rozwoju szkolnictwa wyższego do 2020 roku (na zlecenie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, realizacja: Ernst & Young oraz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową); Strategię rozwoju szkolnictwa wyższego do 2020 roku (projekt środowiskowy, m.in. Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich); Raport o kapitale intelektualnym Polski (realizacja: Zespół Doradców Strategicznych Prezesa Rady Ministrów); Założenia polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa do 2020 r. (realizacja: Ministerstwo Nauki i Informatyzacji); Model awansu naukowego w Polsce (pod red. F. Ziejki); Jakość kształcenia w szkołach wyższych (pod red. T. Szulca). W części drugiej przedstawiono założenia projektu Akademickie Mazowsze 2030, a w części trzeciej scharakteryzowano inne projekty foresightowe, w tym m.in. Narodowy Program Foresight „Polska 2020” (Instytut Podstawowych Problemów Techniki PAN, Instytut Nauk Ekonomicznych PAN, Pentor Research International, 2007-2008). |