BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Analiza struktury interakcji w sytuacji rozmowy nauczycieli z rodzicami o problemach szkolnych ucznia
Instytucja:
Data: 2004 – 2006
Badacz: Agnieszka Konieczna
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi m.in. na następujące pytania: 1) Jak przedstawia się struktura sytuacji społecznej, jaką jest rozmowa indywidualna nauczycieli z rodzicami, pod względem struktury tematycznej, aktywności konwersacyjnej uczestników rozmowy, lokalnej organizacji rozmowy i czasu interakcji? 2) Czy interakcje różnią się między sobą pod względem struktury w zakresie częstości występowania badanych jednostek interakcji? 3) Czy istnieje związek między rodzajem problemu ucznia, który jest tematem rozmowy (sytuacją odniesienia), a przebiegiem interakcji zachodzących w czasie rozmowy nauczycieli z rodzicami? Podstawową metodą zastosowaną w badaniu była mikroanaliza interakcji techniką klatka po klatce, oparta na modelu strategii interakcyjnych Awdiejewa. Analizie poddano 124 rozmowy zarejestrowane na kasetach VHS (łącznie zgromadzono osiem kaset o długości 240 minut każda). Wśród wszystkich rozmów 78 przeprowadzili nauczyciele wspomagający (na wszystkich etapach kształcenia), 41 prowadzili wychowawcy będący nauczycielami przedmiotowymi (uczyli m.in. matematyki, języka polskiego, katechezy czy przyrody) oraz pięć przeprowadzonych przez wychowawców będących nauczycielami kształcenia zintegrowanego. Średni czas rozmowy wynosił 14 minut i 33 sekundy. Wykazano, że większość rozmów (prawie 70%) odbywała się w klasach lekcyjnych, pozostałe natomiast w pomieszczeniach do zajęć indywidualnych (np. sala do reedukacji). Zwrócono uwagę na dużą i niedopasowaną odległość utrzymywaną w czasie rozmowy między nauczycielem i rodzicem (zwłaszcza przy prezentowaniu ocen w dzienniku). Odnotowano ponadto, że większość (niemal 80%) tematów podejmuje pedagog, a łączna ich liczba podczas jednej rozmowy wynosi około trzech, czterech (przeważnie są to: funkcjonowanie ucznia w szkole, sprawy bieżące oraz sprawy rodzinne).

Deskryptory TESE: rodzice, relacje interpersonalne, relacja rodzice – szkoła, nauczyciel, postawa, zachowania, zachowania społeczne
TESE descriptors: parents, interpersonal relations, parent-school relation, teacher, attitude, behaviour, social behaviour
Publikacje:
  • Konieczna, A. (2009). Analiza struktury interakcji w sytuacji rozmowy nauczycieli z rodzicami o problemach szkolnych ucznia. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"