Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi m.in. na następujące pytania: 1) Jak przedstawia się struktura sytuacji społecznej, jaką jest rozmowa indywidualna nauczycieli z rodzicami, pod względem struktury tematycznej, aktywności konwersacyjnej uczestników rozmowy, lokalnej organizacji rozmowy i czasu interakcji? 2) Czy interakcje różnią się między sobą pod względem struktury w zakresie częstości występowania badanych jednostek interakcji? 3) Czy istnieje związek między rodzajem problemu ucznia, który jest tematem rozmowy (sytuacją odniesienia), a przebiegiem interakcji zachodzących w czasie rozmowy nauczycieli z rodzicami? Podstawową metodą zastosowaną w badaniu była mikroanaliza interakcji techniką klatka po klatce, oparta na modelu strategii interakcyjnych Awdiejewa. Analizie poddano 124 rozmowy zarejestrowane na kasetach VHS (łącznie zgromadzono osiem kaset o długości 240 minut każda). Wśród wszystkich rozmów 78 przeprowadzili nauczyciele wspomagający (na wszystkich etapach kształcenia), 41 prowadzili wychowawcy będący nauczycielami przedmiotowymi (uczyli m.in. matematyki, języka polskiego, katechezy czy przyrody) oraz pięć przeprowadzonych przez wychowawców będących nauczycielami kształcenia zintegrowanego. Średni czas rozmowy wynosił 14 minut i 33 sekundy. Wykazano, że większość rozmów (prawie 70%) odbywała się w klasach lekcyjnych, pozostałe natomiast w pomieszczeniach do zajęć indywidualnych (np. sala do reedukacji). Zwrócono uwagę na dużą i niedopasowaną odległość utrzymywaną w czasie rozmowy między nauczycielem i rodzicem (zwłaszcza przy prezentowaniu ocen w dzienniku). Odnotowano ponadto, że większość (niemal 80%) tematów podejmuje pedagog, a łączna ich liczba podczas jednej rozmowy wynosi około trzech, czterech (przeważnie są to: funkcjonowanie ucznia w szkole, sprawy bieżące oraz sprawy rodzinne). |