BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Analiza studiów przypadków szkół
Projekt badawczy:
  • Ocena efektywności systemu awansu zawodowego nauczycieli w Polsce, jakość pracy szkoły
pokaż badania
Instytucja:
Data: [2012]
Badacz: Anna Wiłkomirska, Anna Zielińska
Abstrakt:

Przebieg awansu zawodowego przeanalizowano w pięciu gimnazjach i pięciu szkołach podstawowych. Celem analizy była odpowiedź na pytania, jak faktycznie przebiega awans zawodowy nauczyciela, jak realizowane są procedury i czy system wpływa na doskonalenie zawodowe nauczycieli i czy przyczynia się do poprawy jakości pracy badanych placówek. Nauczyciele ze szkół objętych analizą krytycznie oceniali system awansu z powodu jego nadmiernego formalizmu i biurokracji. Większość jednak dostrzegała pewne korzyści, gdyż awans zawodowy wpływa na poprawę jakości pracy szkoły, sprzyja pogłębieniu współpracy, a także zwiększa kompetencje nauczyciela. Badani nauczyciele zwracali uwagę, że korzyści z awansu byłyby dla szkoły większe, gdyby większa też była rola dyrektorów i ich wpływ na procedury awansowe. W opinii dyrektorów z kolei awans zawodowy nauczycieli przyczyniał się do poprawy współpracy w zespołach nauczycielskich, także na zróżnicowanie w wynagrodzeniach. Na korzyści płynące ze wzrostu zarobków zwracali uwagę także sami nauczyciele. Zauważono ponadto, że bardziej pozytywne oceny systemu awansu zawodowego formułowali nauczyciele mianowani i dyplomowani. Dyrektorzy z badanych placówek twierdzili, że wymagania awansu zawodowego w małym stopniu pomagają nauczycielom w pokonywaniu stresu w miejscu pracy, w aktywizowaniu rodziców albo radzeniu sobie z arogancją uczniów i ich przemocą wobec nauczających.

Deskryptory TESE: studium przypadku, wynagrodzenie nauczyciela, doskonalenie zawodowe nauczycieli, doskonalenie zawodowe w toku pracy, krytycyzm, kwalifikacje pedagogiczne, kwalifikacje zawodowe, gimnazjum, dyrektor szkoły, kompetencje
TESE descriptors: case study, teacher salary, in-service teacher training, in-service training, critical sense, teaching qualification, vocational qualification, lower secondary, headteacher, competence
Publikacje:
  • Wiłkomirska, A. i Zielińska, A. (2013). Analiza studiów przypadków szkół. W: A. Wiłkomirska i A. Zielińska, Ocena systemu awansu zawodowego nauczycieli w Polsce (s. 132-142). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"