Abstrakt: |
Badanie ankietowe przeprowadzono wśród nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjów oraz wśród dyrektorów szkół, w których pracowali badani nauczyciele. W próbie badawczej dyrektorów znalazło się 79,6% kobiet i 20,4% mężczyzn. Dziewięć placówek, którymi kierowali dyrektorzy, znajdowało się na wsi, 68 w małym mieście (do 100 tys. mieszkańców), a 16 w dużym mieście (powyżej 100 tys. mieszkańców). Wśród nauczycieli (N = 499) było 86,4% kobiet i 13,6% mężczyzn. Staż blisko 10% mieścił się w przedziale od roku do trzech lat, 34,3% pracowało od czterech do 10 lat, 33,7% od 11 do 20 lat, a 18,2% powyżej 20 lat. 201 nauczycieli uczyło przedmiotów humanistycznych, 54 przyrodniczych, 60 ścisłych, 19 społecznych, sześciu zawodowych, 17 artystycznych, 41 wychowania fizycznego, 51 edukacji początkowej, a 67 wykonywało inne zadania (dyrektor, pedagog szkolny, wychowawca świetlicy, logopeda). Za największą wadę systemu awansu zawodowego nauczycieli respondenci uznali biurokrację – odpowiedź tę wskazało 66,7% dyrektorów i 81,8% nauczycieli. Na brak motywacji do doskonalenia po uzyskaniu awansu skarżyło się 55,9% dyrektorów i 12,4% nauczycieli. Czasochłonność w kontekście wad systemu awansu wskazało 53,8% dyrektorów i 58,7% nauczycieli. Natomiast za podstawową zaletę systemu awansu zawodowego uznano wzrost zarobków – odpowiedź tę wskazało 87,1% dyrektorów i 68,9% nauczycieli. Na motywację do doskonalenia zawodowego zwróciło uwagę 55,9% dyrektorów i 33,1% nauczycieli. W samoocenie ponad połowy nauczycieli awans pozwolił im udoskonalić pracę dydaktyczną. 36,1% respondentów wskazało na udoskonalenie pracy wychowawczej. 8,8% nauczycieli dzięki awansowi poprawiło relacje z uczniami. Blisko co czwarty nauczycieli odczuwał również poprawę w zakresie współpracy w zespołach nauczycielskich. |