Obserwuj
Tytuł badania: |
System rodziny pochodzenia a poczucie własnej wartości i oczekiwania od małżeństwa u młodych dorosłych |
Instytucja: |
|
Data: |
[2013] |
Badacz: |
Maria Ryś, Agnieszka Marta Strzeszewska |
Abstrakt: |
W badaniu poddano weryfikacji hipotezę zakładającą istnienie zależności między systemem rodziny pochodzenia a poczuciem własnej wartości w relacjach i oczekiwaniach wobec małżeństwa. W badaniu wzięło udział 201 respondentów, w tym 99 kobiet i 102 mężczyzn. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Analizę Środowiska Rodzinnego – Rodzina Pochodzenia M. Ryś, Skalę Poczucia Własnej Wartości w Relacjach Interpersonalnych M. Ryś, Listę oczekiwań od małżeństwa M. Braun-Gałkowskiej oraz kwestionariusz ankiety. Na podstawie wyników badania nie stwierdzono istotnych korelacji między systemem rodziny tworzonym przez matkę a oczekiwaniami kobiet wobec małżeństwa. Nie wystąpiły również korelacje między systemem rodziny tworzonym przez ojca (poza systemem rodzinnym z nadopiekuńczym ojcem) a oczekiwaniami kobiet wobec małżeństwa. Istotna zależność wystąpiła między systemem rodziny nadopiekuńczej tworzonym przez ojca a oczekiwaniami opiekuńczymi kobiet. Istotne statystycznie korelacje wystąpiły między systemami rodziny tworzonymi przez ojców a wymiarami testu PWWRI kobiet; korelacje wystąpiły między systemem rodziny władzy a obniżonym poczuciem własnej wartości, także między chaotycznym systemem rodziny a wymiarem obniżonego poczucia własnej wartości. |
Deskryptory TESE: |
rodzina, rodzice, relacja rodzice – dziecko, relacja dorosły – dziecko, osobowość |
TESE descriptors: |
family, parents, parent-child relation, adult-child relation, personality |
Publikacje: |
- Strzeszewska, A.M. (2014). System rodziny pochodzenia a poczucie własnej wartości i oczekiwania od małżeństwa u młodych dorosłych. Fides et Ratio, 3. Pobrane z http://www.stowarzyszeniefidesetratio.pl/Presentations0/09Strzeszewska.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.