Abstrakt: |
Analizę oparto na 80 wywiadach z osobami pracującymi jako doradcy zawodowi; wywiady te zostały przeprowadzone przez studentów socjologii na Uniwersytecie Śląskim w ramach odbywanych praktyk wakacyjnych. Ponadto przeprowadzono dwa wywiady z doradcami zawodowymi z Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Katowicach. Wywiady dotyczyły takich zagadnień jak: własna droga do zawodu doradcy zawodowego, charakter wykonywanej pracy, potencjalne zmiany, które zwiększyłyby efektywność świadczonych usług doradczych, specyfika pracy, w szczególności z młodym klientem. Respondenci do potencjalnych zmian, które wpłynęłyby na efektywność pracy, zaliczyli zmiany lokalowe, organizacyjne, informacyjno-promocyjne, finansowe, szkoleniowe, związane ze zmniejszeniem biurokracji albo zwiększeniem liczby zatrudnionych doradców w placówce. Zmiany dotyczące wprowadzenia osobnych pomieszczeń są ważne, gdyż – jak wskazał jeden z badanych – jeśli podczas rozmowy klient czuje się swobodnie, wówczas mogę od niego więcej informacji uzyskać. Respondenci uważali, że należy przeznaczyć więcej środków na zatrudnienie doradców w szkołach na każdym poziomie kształcenia, ponieważ – jak twierdził jeden z rozmówców – być może młodzież rzadziej dokonywałaby błędnych decyzji edukacyjnych i tym samym my mielibyśmy mniej pracy, bo młodzież ta łatwiej podejmowałaby pracę po ukończeniu nauki. Respondenci zwracali uwagę na konieczność podwyższania kwalifikacji zawodowych doradców i zwiększania współpracy między działem poradnictwa zawodowego a innymi komórkami organizacyjnymi. Badani podkreślali, że najwięcej trudności pod względem aktywizacji zawodowej sprawiają osoby powyżej 50. roku życia. |