Obserwuj
Tytuł badania: |
Analiza SWOT kształcenia zawodowego oraz szkolnictwa wyższego w Polsce |
Projekt badawczy: |
- Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania Krajowych Ram Kwalifikacji oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
[2004] |
Badacz: |
Maciej Gruza |
Abstrakt: |
Cele analizy: zbadanie efektów uczenia się osiągniętych przez uczących się w latach przed reformami; zbadanie mocnych i słabych stron dotychczasowych rozwiązań; pomoc w sformułowaniu standardów w zakresie wymaganych efektów uczenia się. Wykorzystano metodologię desk research. Zanalizowano standardy edukacyjne z zakresu kształcenia zawodowego i szkolnictwa wyższego (cztery typy standardów) oraz akty prawne, które regulują system edukacji zawodowej i szkolnictwa wyższego (10 aktów prawnych). Dokonano też analizy pięciu dokumentów projektowych. Przeanalizowano raporty, analizy i opracowania (także o zasięgu międzynarodowym). Materiał pozyskano dzięki indywidualnym wywiadom pogłębionym IDI, a następnie przeanalizowano go techniką porównawczą i interpretatywną. Analiza podstaw programowych pokazała, że rozkład procentowy wiedzy, umiejętności i postaw jest następujący: 40% wiedzy, 40% umiejętności i 20% postaw w szkołach zawodowych oraz 50% wiedzy, 40% umiejętności i 10% postaw w przypadku szkolnictwa wyższego. Do mocnych stron wynikających z systemu kształcenia zawodowego należą m.in.: niezależna weryfikacja efektów kształcenia, praktyczna nauka zawodu organizowana u pracodawców, oficjalne potwierdzenie kwalifikacji zawodowych. Do słabych stron należą np. niedostosowane do rynku pracy programy nauczania. Raport przedstawia szanse i zagrożenia dla szkolnictwa zawodowego. Doniesienie równolegle prezentuje analizę SWOT dla szkolnictwa wyższego w Polsce. Zwieńczeniem raportu są rekomendacje dotyczące szkolnictwa zawodowego i wyższego w kraju. |
Deskryptory TESE: |
kształcenie i szkolenie zawodowe, kształcenie techniczne, Polska, szkolnictwo wyższe, jakość kształcenia |
TESE descriptors: |
vocational education and training, technical education, Poland, higher education, quality of education |
Publikacje: |
- Gruza, M. (bdw.). Analiza SWOT kształcenia zawodowego oraz szkolnictwa wyższego w Polsce. Pobrane 19 maja 2015 z http://www.kwalifikacje.edu.pl/pl/badania-i-analizy
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.