BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Analiza SWOT kształcenia zawodowego oraz szkolnictwa wyższego w Polsce
Projekt badawczy:
  • Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania Krajowych Ram Kwalifikacji oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie
pokaż badania
Instytucja:
Data: [2004]
Badacz: Maciej Gruza
Abstrakt:

Cele analizy: zbadanie efektów uczenia się osiągniętych przez uczących się w latach przed reformami; zbadanie mocnych i słabych stron dotychczasowych rozwiązań; pomoc w sformułowaniu standardów w zakresie wymaganych efektów uczenia się. Wykorzystano metodologię desk research. Zanalizowano standardy edukacyjne z zakresu kształcenia zawodowego i szkolnictwa wyższego (cztery typy standardów) oraz akty prawne, które regulują system edukacji zawodowej i szkolnictwa wyższego (10 aktów prawnych). Dokonano też analizy pięciu dokumentów projektowych. Przeanalizowano raporty, analizy i opracowania (także o zasięgu międzynarodowym). Materiał pozyskano dzięki indywidualnym wywiadom pogłębionym IDI, a następnie przeanalizowano go techniką porównawczą i interpretatywną. Analiza podstaw programowych pokazała, że rozkład procentowy wiedzy, umiejętności i postaw jest następujący: 40% wiedzy, 40% umiejętności i 20% postaw w szkołach zawodowych oraz 50% wiedzy, 40% umiejętności i 10% postaw w przypadku szkolnictwa wyższego. Do mocnych stron wynikających z systemu kształcenia zawodowego należą m.in.: niezależna weryfikacja efektów kształcenia, praktyczna nauka zawodu organizowana u pracodawców, oficjalne potwierdzenie kwalifikacji zawodowych. Do słabych stron należą np. niedostosowane do rynku pracy programy nauczania. Raport przedstawia szanse i zagrożenia dla szkolnictwa zawodowego. Doniesienie równolegle prezentuje analizę SWOT dla szkolnictwa wyższego w Polsce. Zwieńczeniem raportu są rekomendacje dotyczące szkolnictwa zawodowego i wyższego w kraju.

Deskryptory TESE: kształcenie i szkolenie zawodowe, kształcenie techniczne, Polska, szkolnictwo wyższe, jakość kształcenia
TESE descriptors: vocational education and training, technical education, Poland, higher education, quality of education
Publikacje:
  • Gruza, M. (bdw.). Analiza SWOT kształcenia zawodowego oraz szkolnictwa wyższego w Polsce. Pobrane 19 maja 2015 z http://www.kwalifikacje.edu.pl/pl/badania-i-analizy
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"