Abstrakt: |
Badanie miało na celu pokazać obraz szkoły średniej i nauczycieli drugiej połowy lat osiemdziesiątych w pamięci absolwentów. Badanie przeprowadzono wśród 103 absolwentów z lat 1987 i 1988, którzy w roku akademickim 1989/1990 studiowali na drugim i trzecim roku Oddziału Zamiejscowego w Łomży Wydziału Pedagogicznego WSP w Olsztynie. Respondenci ukończyli szkoły średnie w województwach: łomżyńskim, białostockim, suwalskim, olsztyńskim i ostrołęckim. 87% badanych to kobiety. 67% studentów ukończyło szkoły średnie, pozostali zaś średnie szkoły zawodowe, głównie techniczne. Materiał zebrano techniką wypowiedzi pisemnych, w tym ankiety, a także techniką wywiadu, rozmowy oraz dyskusji w czasie ćwiczeń dydaktycznych i poza nimi. Badani ocenili w skali od dwóch do pięciu pracę dydaktyczną w szkołach średnich, pracę wychowawczą szkół. Respondenci wypowiadali się także na tematy kar stosowanych w szkołach oraz wulgaryzmów i wyzwisk stosowanych przez nauczycieli wobec uczniów. 19% nauczycieli określono jako pedagogów godnych naśladowania; 17% nauczycieli w oczach absolwentów wywierało negatywny wpływ na proces wychowawczy. Najczęstsze kary, według badanych, stosowane przez nauczycieli to: ocena niedostateczna za przewinienia niezwiązane z dydaktyką, bicie po czubkach palców laską ebonitową, wypraszanie z lekcji za drzwi, odbieranie stypendium, prace fizyczne na rzecz szkoły. Spośród wyzwisk respondenci najczęściej wskazywali na słowa: osły (40%), durnie (30%), gówniarze (28%). Wyniki badań wskazują na krytyczny obraz szkoły średniej w oczach absolwentów, niezpozbawiony jednak i pozytywnych elementów. |