BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Szkoła sukcesu czy przetrwania: szkolnictwo wyższe w Polsce okresu transformacji
Data: [2004]
Badacz: Anna Buchner-Jeziorska
Abstrakt:

Analizę danych przeprowadzono w celu diagnozy kondycji polskiego szkolnictwa wyższego okresu transformacji. Materiał badawczy stanowiły następujące publikacje: Założenia długofalowej polityki edukacyjnej państwa ze szczególnym uwzględnieniem szkolnictwa wyższego (1996, Warszawa: MEN), Raport o stanie nauki i techniki w Polsce 1999 (2001, Warszawa: GUS), Nauka i technika w 2000 roku (2002, Warszawa: GUS), Szkoły wyższe i ich finanse w roku 2002 (2003, Warszawa: GUS). W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że głównym źródłem zasilania finansowego szkół wyższych (zarówno państwowych, jak i niepaństwowych) były opłaty za studia zaoczne. Okazało się również, że w latach 1992-2002 liczba osób studiujących w trybie zaocznym wzrosła niemal siedmiokrotnie (podczas gdy liczba studentów dziennych jedynie dwukrotnie). Zgodnie ze zgromadzonym materiałem ustalono ponadto, że największy przyrost studentów w latach 1989-2002 nastąpił w grupie tzw. kierunków rynkowych (z 59,6 tys. w roku 1990/1991 do 717 tys. w 2000/2001). Analiza danych wykazała również malejący od roku akademickiego 2002/2003 przyrost liczby studentów (w stosunku do 2001/2002 przybyło netto 181,8 tys. studentów, z kolei w następnych latach – tj. od 2002/2003 do 2003/2004 – jedynie 58,7 tys.).

Deskryptory TESE: studia wyższe, szkolnictwo wyższe, polityka edukacyjna, finansowanie edukacji, rynek pracy, rynek edukacyjny, Polska
TESE descriptors: higher education course, higher education, education policy, financing of education, labour market, education market, Poland
Publikacje:
  • Buchner-Jeziorska, A. (2005). Szkoła sukcesu czy przetrwania: szkolnictwo wyższe w Polsce okresu transformacji. Przegląd Socjologiczny, 1-2, 191-210.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"