BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Szkoła Terapeutyczna dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
Instytucja:
Data: 1992 – 1993
Badacz: Jadwiga Jastrząb
Abstrakt:

Badanie miało na celu weryfikację efektów rewalidacji prowadzonej w Toruńskiej Podstawowej Szkole Terapeutycznej dla uczniów obciążonych zespołem mikrodysfunkcji rozwojowej w sferze rozwoju psychoruchowego i psychospołecznego. Na 82 uczniów 69 zakwalifikowano do grup dyspanseryjnych, w których średnio każdy uczeń obciążony był dwiema wadami rozwojowymi. Wśród uczniów przeważali chłopcy (68 osób). Większość badanych urodziła się w ostatnim kwartale roku, przez co dzieliła je niekorzystna różnica rozwojowa między nimi a rówieśnikami urodzonymi w pierwszym półroczu (mniejsza wydolność fizyczna i słabsza ogólna dojrzałość szkolna). 40% badanych stanowiły dzieci najmłodsze w rodzinie lub jedynacy. 75% żyło w rodzinach niewydolnych wychowawczo, większość miała trudną sytuację materialną i mieszkaniową. Sześciorgu dzieciom odroczono obowiązek szkolny lub nauczane były indywidualnie, przez co prezentowały niedojrzałość społeczną do nauki i roli ucznia. 40% uczniów zakwalifikowano do pomocy neuropsychiatrycznej, z której rodzice korzystali w minimalnym stopniu, co utrudniało rewalidację. 40% badanych obciążonych było wadami artykulacyjnymi mowy typu dyslalia, a 82 osoby ujawniały dysleksję, dysgrafię, dysortografię i czasem dyskalkulię. Pierwszym efektem pracy pedagogicznej prowadzonej w szkole była rekwalifikacja w roku szkolnym 1992/1993 34 uczniów klas czwartych i piątych, których przekazano do klas wyrównawczych (14 osób), klas ogólnodostępnych (17 osób) oraz do lecznictwa specjalnego (trzy osoby). Wyniki nauczania wiedzy przedmiotowej ujawniły, że w przedmiotach artystyczno-technicznych uczniowie osiągnęli satysfakcjonujące wyniki, czego dowodem były wysokie oceny szkolne – na 327 ocen wystawiono tylko siedem niedostatecznych i 233 bardzo dobre. Poziom ocen szkolnych z przedmiotów ogólnokształcących (język polski, matematyka, historia, geografia, biologia, język obcy) był bardziej zróżnicowany i ulegał obniżeniu w klasach starszych. Uczniowie najlepiej radzili sobie z polskim i matematyką, najgorzej zaś z opanowaniem języków obcych. Najczęstszą nieprawidłowością w zachowaniu uczniów była nadmierna pobudliwość psychoruchowa, ulegała ona jednak zmniejszeniu wraz z wiekiem uczniów i w klasach IV-V przestawała się uwidaczniać.

Deskryptory TESE: terapia, trudności w nauce, szkoła podstawowa, szkoła specjalna, kształcenie specjalne
TESE descriptors: therapy, learning difficulty, primary school, special school, special needs education
Publikacje:
  • Jastrząb, J. (1995). Szkoła Terapeutyczna dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Nauki Humanistyczno-Społeczne. Pedagogika, 21, 101-120.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"