BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Szkoła w cieniu testów
Data: kwiecień 1999
Badacz: Anna Kiełb
Abstrakt:

Badanie miało na celu odpowiedź na pytania: Jak funkcjonują w szkole podstawowej testy zwane „kompetencyjnymi”? Czy nauczyciele nauczają „pod testy”, a uczniowie uczą się „pod testy”? Czy rozwiązywanie dużej liczby testów wpływa na podniesienie wyników testowania? W badaniu ankietowym wzięło udział 98 uczniów i nauczycieli języka polskiego ze szkół podstawowych (klasy ósme). Do badania wybrano szkoły, które w marcu 1999 roku otrzymały dużo wyższą średnią z próbnych testów z polskiego niż w maju poprzedniego roku, tzn. z ostatniej dwudziestki przeskoczyły do pierwszej dwudziestki szkół dawnego województwa koszalińskiego (na 220 placówek). Grupę kontrolną stanowiły dwie szkoły (wiejska i miejska), które zajęły to samo miejsce w obu latach. Badanie ujawniło, że 56% uczniów i 66% nauczycieli uznało testy za najodpowiedniejszą formę egzaminu w szkole podstawowej. Tradycyjny egzamin uznało za lepszy tylko 2% uczniów i aż 28% nauczycieli. Wśród metod sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów z polskiego dominowały domowe i klasowe prace pisemne. 78% nauczycieli zadeklarowało, że umiejętność poprawnego pisania sprawdzają podczas dyktand, co potwierdziło 44% uczniów. 50% stosowało testy podczas lekcji, co potwierdziło 11% uczniów. 17% uczniów zdecydowanie pozytywnie oceniło obiektywizm wyniku punktowego, czego nie zrobił żaden z nauczycieli. Lepsze wyniki testu uczniowie i nauczyciele przypisywali przygotowywaniu się uczniów na lekcjach. Część uczniów pracowała na zajęciach dodatkowych, 17% powtarzało w domu zadane przez nauczyciela materiały. 44% nauczycieli twierdziło ponadto, że rozwiązywali więcej testów w roku szkolnym, w którym przeprowadzono badania. Potwierdziło to 33% uczniów. 50% nauczycieli uznało, że młodzież uczy się „pod testy”, 75% – że zgaduje odpowiedzi (zwłaszcza, gdy wyniki uczniów były wyższe od oczekiwanych). 64% uczniów stwierdziło, że boi się tej formy egzaminu.

Deskryptory TESE: egzamin, test standaryzowany, szkoła podstawowa, uczenie się, kompetencje, metoda nauczania
TESE descriptors: examination, standardised test, primary school, learning, competence, teaching method
Publikacje:
  • Kiełb, A. (2000/2001). Szkoła w cieniu testów. Język Polski w Szkole dla Klas IV-VI, 2, 54-60.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"