Abstrakt: |
Przedmiotem badania były szkoły wiejskie – w jakim stopniu dokonuje się w nich proces transformacji, czy zapewniają sukces oświatowy swoim wychowankom i w jakim stopniu społeczności lokalne wspierają wiejskie placówki oświatowe. W badaniu wzięły udział 32 szkoły podstawowe z województw: częstochowskiego, katowickiego, piotrkowskiego i kieleckiego. W szkołach tych uczyło się łącznie 5216 osób, w tym 2610 dziewcząt i 2606 chłopców. Wyniki badania wykazały, że do podstawowych problemów szkół wiejskich należą: kłopoty finansowe w 25 placówkach; rezygnacja z zajęć pozalekcyjnych w 10 szkołach; uboga ofert zajęć pozaszkolnych i pozalekcyjnych w pozostałych placówkach; brak w pomocach dydaktycznych w 23 szkołach; kłopoty lokalowe w 14 szkołach, w 17 funkcjonowała świetlica, w sześciu nie było biblioteki; brak zaplecza sportowego w 50% szkół; niski poziom opieki lekarskiej w 28 placówkach nie było gabinetu stomatologicznego, w 25 lekarskiego; jedynie w 15 wsiach, w których działały szkoły, był ośrodek zdrowia; przeciążenie obowiązkami domowymi dotyczyło 35,3% uczniów; utrudniony dojazd w przypadku 17,4% uczniów; mała ilość czasu wolnego wśród uczniów; mały zakres działalności organizacji młodzieżowych – ZHP (w czterech szkołach), PCK (w sześciu szkołach), LOP (w pięciu szkołach). Jednocześnie odnotowano, że nauczyciele pozytywnie oceniali wkład władz gminnych w funkcjonowanie szkół (np. zakup sprzętu sportowego, remonty, finansowanie zajęć pozalekcyjnych). |