BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Szkoła wiejska – czyli jaka? Dysfunkcjonalność szkoły wiejskiej w świetle przeprowadzonych badań
Data: wrzesień 1993 – styczeń 1994
Badacz: Stanisława Czarnecka
Abstrakt:

Przedmiotem badania były szkoły wiejskie – w jakim stopniu dokonuje się w nich proces transformacji, czy zapewniają sukces oświatowy swoim wychowankom i w jakim stopniu społeczności lokalne wspierają wiejskie placówki oświatowe. W badaniu wzięły udział 32 szkoły podstawowe z województw: częstochowskiego, katowickiego, piotrkowskiego i kieleckiego. W szkołach tych uczyło się łącznie 5216 osób, w tym 2610 dziewcząt i 2606 chłopców. Wyniki badania wykazały, że do podstawowych problemów szkół wiejskich należą: kłopoty finansowe w 25 placówkach; rezygnacja z zajęć pozalekcyjnych w 10 szkołach; uboga ofert zajęć pozaszkolnych i pozalekcyjnych w pozostałych placówkach; brak w pomocach dydaktycznych w 23 szkołach; kłopoty lokalowe w 14 szkołach, w 17 funkcjonowała świetlica, w sześciu nie było biblioteki; brak zaplecza sportowego w 50% szkół; niski poziom opieki lekarskiej w 28 placówkach nie było gabinetu stomatologicznego, w 25 lekarskiego; jedynie w 15 wsiach, w których działały szkoły, był ośrodek zdrowia; przeciążenie obowiązkami domowymi dotyczyło 35,3% uczniów; utrudniony dojazd w przypadku 17,4% uczniów; mała ilość czasu wolnego wśród uczniów; mały zakres działalności organizacji młodzieżowych – ZHP (w czterech szkołach), PCK (w sześciu szkołach), LOP (w pięciu szkołach). Jednocześnie odnotowano, że nauczyciele pozytywnie oceniali wkład władz gminnych w funkcjonowanie szkół (np. zakup sprzętu sportowego, remonty, finansowanie zajęć pozalekcyjnych).

Deskryptory TESE: obszar wiejski, baza dydaktyczna, wyposażenie, zajęcia pozaszkolne, zajęcia pozalekcyjne, środki dydaktyczne, transport szkolny, sprzęt sportowy
TESE descriptors: rural area, educational facilities, equipment, out-of-school-hours provision, supervised study, teaching resourses, school transport, sports equipment
Publikacje:
  • Czarnecka, S. (1994). Szkoła wiejska – czyli jaka? Dysfunkcjonalność szkoły wiejskiej w świetle przeprowadzonych badań. Częstochowski Biuletyn Oświatowy, 3, 18-19.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"