BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przestrzenie relacji społecznych. Osoby z ograniczeniami sprawności w społecznościach lokalnych i wirtualnych
Projekt badawczy:
  • Ogólnopolskie badanie sytuacji, potrzeb i możliwości osób niepełnosprawnych na lata 2008-2010
pokaż badania
Instytucja:
Data: maj 2009
Badacz: Karolina Smoczyńska
Abstrakt:

Cele badawcze były następujące: opis aktywności społecznej osób z różnymi ograniczeniami sprawności w bezpośrednim kontakcie z innymi ludźmi, na przykład w społecznościach lokalnych, jak również w kręgu rodziny i przyjaciół; opis aktywności społecznej tych osób wspomaganej nowoczesnymi technologiami (Internet; TIK; ICT), na przykład w społecznościach o charakterze wirtualnym; lepsze zrozumienie roli otoczenia społecznego w przezwyciężeniu wykluczenia; dotarcie do takich form tworzenia społeczności terytorialnych i wirtualnych oraz uczestnictwa w nich, które służą włączaniu społecznemu osób niepełnosprawnych. Zrealizowano 80 wywiadów indywidualnych, w tym 60 z osobami niepełnosprawnymi i 20 ze sprawnymi. Zastosowane narzędzia badawcze to: indywidualny wywiad narracyjny (pytania dotyczące ogólnego funkcjonowania badanej osoby w miejscowości zamieszkania; relacji z sąsiadami, innymi mieszkańcami, uczestnictwa w miejscowych imprezach, aktywności w sytuacjach problemowych, działalności w organizacjach, lokalnych mediów; kontaktów interpersonalnych; roli internetu); indywidualny wywiad ekspercki; Kwestionariusz Badań Sondażowych. Badanie właściwe było poprzedzone badaniem pilotażowym (kwiecień 2009'). W całej badanej próbie 56,6% stanowiły kobiety. Trzy osoby miały podstawowe wykształcenie (tylko niepełnosprawni ON), dwie – gimnazjalne (tylko sprawne OS), zasadnicze zawodowe – 11 (osiem ON), licealne – 16 (13 ON), technikum ukończyło dziewięciu badanych (ośmiu ON), szkołę policealną – sześciu (w tym czterech ON), studia licencjackie – ośmiu (w tym pięciu ON), studia magisterskie – 20 (w tym 14 ON). U osób niepełnosprawnych stwierdzono większą różnorodność stylów aktywności społecznej (od samotności, przez utrzymywanie kontaktów z rodziną albo znajomymi, aktywność nieformalną, aktywność w społecznościach o charakterze homogenicznym, po dużą aktywność w różnorodnych środowiskach). Niepełnosprawni dążą na ogół do relacji z osobami w podobnej sytuacji zdrowotnej i życiowej. Niektóre osoby niepełnosprawne odczuwały osamotnienie i wykluczenie społeczne (brak podobnych uczuć u osób pełnosprawnych). Z internetu nie korzystało w ogóle 27% ON i 10% OS; w społecznościach wirtualnych aktywnie uczestniczyło 27% ON i 15% OS. Na ogół ON i OS podobnie korzystały z zasobów internetowych.

Deskryptory TESE: Internet, niekorzystne położenie, upośledzenie, upośledzenie fizyczne, upośledzenie słuchu, upośledzenie widzenia, niepełnosprawność intelektualna, integracja społeczna, uczestnictwo, technologia informacyjno-komunikacyjna, wykluczenie społeczne, dostępność dla niepełnosprawnych
TESE descriptors: Internet, disadvantaged background, disability, physical disability, hearing impairment, visual impairment, intellectual disability, social integration, participation, ICT, social exclusion, access for the disabled
Publikacje:
  • Smoczyńska, K. (2010). Przestrzenie relacji społecznych. Osoby z ograniczeniami sprawności w społecznościach lokalnych i wirtualnych. Pobrane z http://scholar.com.pl/upload/product_files/2111/19_AZOzOS_tom8_.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"