BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Potrzeba bycia rozumianym. Komunikacja społeczna i funkcjonowanie w grupie osób z ograniczeniami sprawności
Projekt badawczy:
  • Ogólnopolskie badanie sytuacji, potrzeb i możliwości osób niepełnosprawnych na lata 2008-2010
pokaż badania
Instytucja:
Data: czerwiec 2009 – wrzesień 2009
Badacz: Jakub Iwański, Dominik Owczarek
Abstrakt:

W ramach badania poświęconego komunikacji osób niepełnosprawnych przeprowadzono wywiady grupowe i tzw. autodiagnozę grupową. Pytania badawcze brzmiały następująco: jak badani postrzegają sytuację osób z różnymi ograniczeniami sprawności w Polsce; czy poziom sprawności, jakiego doświadczają, wiąże się ze sposobem komunikowania się między uczestnikami; jaki dobór współrozmówców w grupie pod względem płci, rodzaju i stopnia ograniczenia sprawności sprzyja efektywnej komunikacji, czyli ułatwia „dogadanie się”; czy przeprowadzenie rozgrzewki komunikacyjnej jako etapu wstępnego przed rozpoczęciem właściwej dyskusji przekłada się na przebieg debaty i jakość jej rezultatów. Metodologia zastosowana w badaniu miała charakter interdyscyplinarny, łączyła badania jakościowe, ilościowe i analizę psycholingwistyczną. Wykorzystano następujące narzędzia: Kwestionariusz Badań Sondażowych, Przymiotnikową Skalę Nastroju UMACL, Skalę Samooceny SES Rosenberga, zestaw skal do oceny debaty ED. Przeprowadzono 20 wywiadów, w których wzięło udział 113 osób. Na podstawie wyników badania sformułowano następujące rekomendacje dotyczące kontaktów osobistych osób niepełnosprawnych: należy wspomagać od najmłodszych lat więzi społeczne typu bonding (np. przez ćwiczenie z dzieckiem języka, uczenie nowych słów); należy stymulować od najmłodszych lat więzi społeczne typu bridging (przez udział w zajęciach przedszkolnych, szkolnych, dodatkowych); trzeba monitorować i korygować nabywanie kompetencji językowych; należy praktykować różne typy wypowiedzi (dyskusja, konwersacja, wywiad, występy publiczne i in.); należy podnosić kwalifikacje i wykształcenie (dzięki czemu następuje rozwój kompetencji komunikacyjnych i społecznych); należy wykorzystywać w pracy z niepełnosprawnymi techniki komputerowe (w formie komunikatorów, portali społecznościowych; TIK; ICT) i in.

Deskryptory TESE: kompetencje językowe, kompetencje społeczne, kompetencje, niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie, upośledzenie fizyczne, upośledzenie słuchu, upośledzenie widzenia, Internet, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: language skills, social competences, competence, intellectual disability, disability, physical disability, hearing impairment, visual impairment, Internet, ICT
Publikacje:
  • Iwański, J. i Owczarek, D. (2010). Potrzeba bycia rozumianym. Komunikacja społeczna i funkcjonowanie w grupie osób z ograniczeniami sprawności. Pobrane z http://scholar.com.pl/sklep.php?md=products&id_c=37&id_p=2112
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"