BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Układy czynników chroniących przed wykluczeniem społecznym i zwiększających ryzyko wykluczenia osób niepełnosprawnych
Projekt badawczy:
  • Ogólnopolskie badanie sytuacji, potrzeb i możliwości osób niepełnosprawnych na lata 2008-2010
pokaż badania
Instytucja:
Data: lipiec 2009 – grudzień 2009
Badacz: Konrad Piotrowski
Abstrakt:

W drugim etapie Ogólnopolskiego badania sytuacji, potrzeb i możliwości osób niepełnosprawnych przebadano 100 000 osób posiadających orzeczenie o niepełnosprawności oraz osób niepełnosprawnych biologicznie (tzn. czujących się nie w pełni sprawnie). Respondenci byli w wieku od 15 do 59 lat (kobiety) oraz od 15 do 64 lat (mężczyźni). W artykule poddano analizie układ różnych czynników (zdrowotnych, społecznych) sprzyjających albo przeciwdziałających wykluczeniu. Z całej próby badawczej wyodrębniono pięć grup (N = 39 247): osoby nieuczące się, niepracujące i nieposiadające partnera (N = 8074), osoby uczące się, w większości niepracujące i nieposiadające partnera (N = 2287), osoby nieuczące się, pracujące i nieposiadające partnera (N = 4414), osoby nieuczące się, pracujące i posiadające partnera (N = 10 857), osoby nieuczące się, niepracujące i posiadające partnera (N = 13 615). Blisko 20% respondentów było wykluczonych społecznie – osoby te nie pracowały, nie uczyły się i nie miały partnera. Wraz z wiekiem wzrastała liczba osób posiadających partnera i niepracujących. Do czynników zwiększających ryzyko wykluczenia zaliczono: niepełnosprawność sprzężoną, dolegliwości obejmujące różne organy i wiek powyżej 40. roku życia. Z kolei czynniki chroniące przed wykluczeniem to duże wsparcie ze strony bliskich (rodziny, przyjaciół, sąsiadów) oraz posiadanie sieci znajomych i spotykanie się z nimi. Czynniki wsparcia okazały się silniejsze wśród pracujących albo uczących się respondentów. Osoby wykluczone były bardziej samotne i borykały się z większymi problemami zdrowotnymi. Wykluczenie – jak podkreśla autor artykułu – powinno rozpatrywać się także na poziomie indywidualnym, tj. jako utratę zdolności do uczestniczenia w życiu społecznym i zanik potrzebnych do tego kompetencji.

Deskryptory TESE: upośledzenie, wykluczenie społeczne, niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie fizyczne, upośledzenie słuchu, upośledzenie widzenia, problemy zdrowotne, rodzina, socjalizacja
TESE descriptors: disability, social exclusion, intellectual disability, physical disability, hearing impairment, visual impairment, health problems, family, socialisation
Publikacje:
  • Piotrowski, K. (2010). Układy czynników chroniących przed wykluczeniem społecznym i zwiększających ryzyko wykluczenia osób niepełnosprawnych. W: A.I. Brzezińska, J. Pluta i P. Rycielski (red.), Wsparcie dla osób z ograniczeniami sprawności i ich otoczenia. Wyniki badań (s. 64-78). Pobrane z http://scholar.com.pl/upload/product_files/2116/24_AZOzOS_tom13_.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"