BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Osoby niepełnosprawne na tle współczesnego społeczeństwa polskiego. Socjologiczna charakterystyka wybranych elementów położenia społecznego
Projekt badawczy:
  • Ogólnopolskie badanie sytuacji, potrzeb i możliwości osób niepełnosprawnych na lata 2008-2010
pokaż badania
Instytucja:
Data: lipiec 2009 – grudzień 2009
Badacz: Paweł Trojanowski
Abstrakt:

W drugim etapie Ogólnopolskiego badania sytuacji, potrzeb i możliwości osób niepełnosprawnych przebadano 100 000 osób posiadających orzeczenie o niepełnosprawności oraz osób niepełnosprawnych biologicznie (tzn. czujących się nie w pełni sprawnie). Respondenci byli w wieku od 15 do 59 lat (kobiety) oraz od 15 do 64 lat (mężczyźni). Przedmiotem badania były elementy społecznego położenia osób niepełnosprawnych na tle polskiego społeczeństwa. Do analizy włączono – oprócz danych z Ogólnopolskiego badania sytuacji... – także dane statystyczne GUS, zebrane w ramach badania PGSS 2008 (Cichomski, Jerzyński, Zieliński, 2009). Wśród osób badanych w PGSS wykształcenie niskie miało 56,2% respondentów ze wsi, 46,1% z miasta od 10 do 50 tys. mieszkańców, 39,8% z miasta od 50 do 250 tys. mieszkańców i 26% z miasta ponad 250 tys. mieszkańców; odsetek osób z wykształceniem średnim według kategorii wielkości miejsca zamieszkania był następujący: 31,2%, 36,7%, 37,2%, 33,6%; z wykształceniem wysokim: 12,6%, 17,3%, 23% i 40,4%. Wśród niepełnosprawnych odsetek osób z wykształceniem niskim w poszczególnych typach miejsca zamieszkania przedstawiał się następująco: 70,4%, 57%, 58,9%, 40,1%; z wykształceniem średnim: 23,9%, 34%, 31,4% i 43,2%; z wykształceniem wysokim: 5,7%, 9%, 9,7% i 16,8%. Za uprawniony uznano wniosek o upośledzeniu edukacyjnym osób niepełnosprawnych ze wsi wobec niepełnosprawnych z większych miejscowości. Trudno jednak stwierdzić, czy o tej sytuacji decydują odrębne ścieżki edukacyjne dla zdrowych osób i niepełnosprawnych, czy może jest to efekt dyskryminacji. Okazało się bowiem, że rozkłady zmiennej „typ szkoły” liczone dla uczących się były niemal identyczne w obu grupach.

Deskryptory TESE: Polska, upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna, niekorzystne położenie, upośledzenie fizyczne, dostępność dla niepełnosprawnych, edukacja, problemy zdrowotne, nierówność społeczna, upośledzenie słuchu, upośledzenie widzenia, wykluczenie społeczne
TESE descriptors: Poland, disability, intellectual disability, disadvantaged background, physical disability, access for the disabled, education, health problems, social inequality, hearing impairment, visual impairment, social exclusion
Publikacje:
  • Trojanowski, P. (2010). Osoby niepełnosprawne na tle współczesnego społeczeństwa polskiego. Socjologiczna charakterystyka wybranych elementów położenia społecznego. W: A.I. Brzezińska, J. Puta i P. Rycielski (red.), Potrzeby specyficznych grup osób z ograniczeniami sprawności. Wyniki badań (s. 21-43). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"