BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Układy czynników sprzyjających inkluzji i utrudniających inkluzję osób niepełnosprawnych
Projekt badawczy:
  • Ogólnopolskie badanie sytuacji, potrzeb i możliwości osób niepełnosprawnych na lata 2008-2010
pokaż badania
Instytucja:
Data: lipiec 2009 – grudzień 2009
Badacz: Anna Brzezińska, Radosław Kaczan, Piotr Rycielski
Abstrakt:

W drugim etapie Ogólnopolskiego badania sytuacji, potrzeb i możliwości osób niepełnosprawnych przebadano 100 000 osób posiadających orzeczenie o niepełnosprawności oraz osób niepełnosprawnych biologicznie (tzn. czujących się nie w pełni sprawnie). Respondenci byli w wieku od 15 do 59 lat (kobiety) oraz od 15 do 64 lat (mężczyźni). Autorzy artykułu jako kluczowe wskaźniki inkluzji społecznej przyjęli przejawianą aktywność edukacyjną i włączenie w rynek aktywności zawodowej. Potwierdzono istnienie silnego związku między poziomem wykształcenia a takimi elementami jakość życia jak zasoby finansowe rodziny i ocena dotychczasowego życia – im wyższe było wykształcenie respondentów, tym wyższa odczuwana jakość życia w wymienionych obszarach. Stwierdzono negatywny związek między pomocą ze strony Kościoła a aktywnością edukacyjną. Jest to spowodowane być może nieuwzględnianiem zasady subsydiarności przez parafie albo zaspokajaniem przez nie tylko podstawowych potrzeb. W grupie osób z niepełnosprawnością intelektualną ścieżka aktywności edukacyjnej okazała się jednym z kluczowych predyktorów podejmowania aktywności zawodowej. Z kolei wysoki poziom pomocy ze strony rodziny i instytucji publicznych wpływał na mniejsze prawdopodobieństwo podjęcia pracy. Autorzy rekomendują wspieranie i rozwijanie inicjatyw edukacyjnych, zakładających wspólną edukację niepełnosprawnych i sprawnych. Taki model przyczynia się do inkluzji społecznej i tworzenia naturalnych sieci wsparcia. Warto tworzyć programy dla niepełnosprawnych, które będą uwzględniać podniesienie poziomu formalnego wykształcenia (nie tylko doszkalanie i zdobywanie wąskich umiejętności). Do czynników wspierających podejmowanie aktywności zawodowej przez osoby niepełnosprawne zaliczono pomoc ze strony przyjaciół, sąsiadów, znajomych i rodziny oraz pozytywną socjalizację w dzieciństwie i okresie dorastania. Pomoc ta i socjalizacja z dużym prawdopodobieństwem zdeterminują pozostawanie aktywnym zawodowo w przyszłości.

Deskryptory TESE: wykluczenie społeczne, upośledzenie, socjalizacja, niepełnosprawność intelektualna, niekorzystne położenie, problemy zdrowotne, upośledzenie fizyczne, upośledzenie słuchu, upośledzenie widzenia
TESE descriptors: social exclusion, disability, socialisation, intellectual disability, disadvantaged background, health problems, physical disability, hearing impairment, visual impairment
Publikacje:
  • Brzezińska, A.I., Kaczan, R. i Rycielski, P. (2010). Układy czynników sprzyjających inkluzji i utrudniających inkluzję osób niepełnosprawnych. W: A.I. Brzezińska, J. Pluta i P. Rycielski (red.), Wsparcie dla osób z ograniczeniami sprawności i ich otoczenia. Wyniki badań (s. 79-91). Pobrane z http://scholar.com.pl/upload/product_files/2116/24_AZOzOS_tom13_.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"