Obserwuj
Tytuł badania: |
Układy czynników sprzyjających inkluzji i utrudniających inkluzję osób niepełnosprawnych |
Projekt badawczy: |
- Ogólnopolskie badanie sytuacji, potrzeb i możliwości osób niepełnosprawnych na lata 2008-2010
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
lipiec 2009 – grudzień 2009 |
Badacz: |
Anna Brzezińska, Radosław Kaczan, Piotr Rycielski |
Abstrakt: |
W drugim etapie Ogólnopolskiego badania sytuacji, potrzeb i możliwości osób niepełnosprawnych przebadano 100 000 osób posiadających orzeczenie o niepełnosprawności oraz osób niepełnosprawnych biologicznie (tzn. czujących się nie w pełni sprawnie). Respondenci byli w wieku od 15 do 59 lat (kobiety) oraz od 15 do 64 lat (mężczyźni). Autorzy artykułu jako kluczowe wskaźniki inkluzji społecznej przyjęli przejawianą aktywność edukacyjną i włączenie w rynek aktywności zawodowej. Potwierdzono istnienie silnego związku między poziomem wykształcenia a takimi elementami jakość życia jak zasoby finansowe rodziny i ocena dotychczasowego życia – im wyższe było wykształcenie respondentów, tym wyższa odczuwana jakość życia w wymienionych obszarach. Stwierdzono negatywny związek między pomocą ze strony Kościoła a aktywnością edukacyjną. Jest to spowodowane być może nieuwzględnianiem zasady subsydiarności przez parafie albo zaspokajaniem przez nie tylko podstawowych potrzeb. W grupie osób z niepełnosprawnością intelektualną ścieżka aktywności edukacyjnej okazała się jednym z kluczowych predyktorów podejmowania aktywności zawodowej. Z kolei wysoki poziom pomocy ze strony rodziny i instytucji publicznych wpływał na mniejsze prawdopodobieństwo podjęcia pracy. Autorzy rekomendują wspieranie i rozwijanie inicjatyw edukacyjnych, zakładających wspólną edukację niepełnosprawnych i sprawnych. Taki model przyczynia się do inkluzji społecznej i tworzenia naturalnych sieci wsparcia. Warto tworzyć programy dla niepełnosprawnych, które będą uwzględniać podniesienie poziomu formalnego wykształcenia (nie tylko doszkalanie i zdobywanie wąskich umiejętności). Do czynników wspierających podejmowanie aktywności zawodowej przez osoby niepełnosprawne zaliczono pomoc ze strony przyjaciół, sąsiadów, znajomych i rodziny oraz pozytywną socjalizację w dzieciństwie i okresie dorastania. Pomoc ta i socjalizacja z dużym prawdopodobieństwem zdeterminują pozostawanie aktywnym zawodowo w przyszłości. |
Deskryptory TESE: |
wykluczenie społeczne, upośledzenie, socjalizacja, niepełnosprawność intelektualna, niekorzystne położenie, problemy zdrowotne, upośledzenie fizyczne, upośledzenie słuchu, upośledzenie widzenia |
TESE descriptors: |
social exclusion, disability, socialisation, intellectual disability, disadvantaged background, health problems, physical disability, hearing impairment, visual impairment |
Publikacje: |
- Brzezińska, A.I., Kaczan, R. i Rycielski, P. (2010). Układy czynników sprzyjających inkluzji i utrudniających inkluzję osób niepełnosprawnych. W: A.I. Brzezińska, J. Pluta i P. Rycielski (red.), Wsparcie dla osób z ograniczeniami sprawności i ich otoczenia. Wyniki badań (s. 79-91). Pobrane z http://scholar.com.pl/upload/product_files/2116/24_AZOzOS_tom13_.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.