BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ukryta przemoc a doświadczenia szkolne w świetle wypowiedzi biograficznych
Data: [1998]
Badacz: Beata Bury
Abstrakt:

Celem badania była charakterystyka reakcji na ukrytą przemoc szkoły. Do zebrania materiału posłużono się metodą biograficzną. W badaniu wzięło udział sześciu studentów dobranych celowo pod względem wykształcenia, tzn. takie osoby, które zdobyły wyższe wykształcenie. W wywiadach z poszczególnymi respondentami skupiono się na takich zagadnieniach jak: sposoby radzenia sobie w szkole, doświadczenia nabyte w szkole, ocena szkoły z perspektywy tego, kim w obecnej chwili były badany. Badani najczęściej zarzucali szkołom, do których wcześniej uczęszczali, wtłaczanie w ramy, promowanie konformizmu i bylejakości. Szkoły – w opinii respondentów – próbowały nauczyć wychowanków dyscypliny, posłuszeństwa i systematyczności, ale przy okazji skłaniały do samowoli, kombinatorstwa, postaw opartych na nieuczciwości, nazwanej przez jednego z badanych sprytem życiowym. Wszyscy studenci kojarzyli przeżycia szkolne z lękiem wobec nauczycieli, odpytywania albo złych stopni i in. Sprzeciw wobec postaw nauczycielskich rzadko miał charakter konstruktywny; mechanizmy obronne stosowane przez uczniów blokowały jego samodzielność, twórcze myślenie, sprzyjały bardziej skłonnościom relatywistycznym. Respondenci obwiniali szkoły za brak podmiotowego stosunku w relacji nauczyciel – uczeń. Rzadko studenci mieli poczucie sprawczości wobec tego, co działo się w ich placówkach. Z drugiej strony respondenci zawdzięczali szkołom: ogładę intelektualną, podstawy do dalszego kształcenia, poznanie własnych możliwości, poczucie, że wiedza ma wartość, przykładanie wagi do kształcenia się.

Deskryptory TESE: przemoc szkolna, przemoc, przestępczość, krzywdzenie dzieci, rozwiązywanie problemów, indywidualizm, kreatywność
TESE descriptors: bullying, violence, dellinquency, child abuse, problem solving, individualism, creativity
Publikacje:
  • Bury, B. (1999). Ukryta przemoc a doświadczenia szkolne w świetle wypowiedzi biograficznych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Pedagogiczne, 27, 31-47.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"