Abstrakt: |
Celem badania było stwierdzenie, czy w szkołach istnieje zjawisko ukrytego programu. Sformułowano problemy badawcze: w jakim stopniu ukryty program kształtuje postawy uczniów; jakie strategie stosują uczniowie; czy istnieje zależność między oddziaływaniem ukrytego programu na uczniów a rodzajem szkoły, płcią uczniów, rodzajem środowiska, z którego pochodzą. Badaniem objęto 187 uczniów z liceum ogólnokształcącego, technikum i szkoły zasadniczej. Wykorzystano skalę postaw, skonstruowano własny kwestionariusz. Stwierdzono, że ukryty program oddziałuje na uczniów i wywołuje postawy: maskarada, cierpliwość, podporządkowanie, rezygnacja i bierność; pod wpływem ukrytego programu uczniowie stosują strategie poszukiwania specjalnych względów, starają się nie podpaść, wycofują się; rodzaj szkoły, środowiska oraz płeć uczniów nie miały związku z oddziaływaniem ukrytego programu. |