BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ukryty program szkoły – istota, przejawy, uwarunkowania (na przykładzie szkół kieleckich)
Instytucja:
Data: [1997]
Badacz: Aneta Pańtak
Abstrakt:

Celem badania było stwierdzenie, czy w szkołach istnieje zjawisko ukrytego programu. Sformułowano problemy badawcze: w jakim stopniu ukryty program kształtuje postawy uczniów; jakie strategie stosują uczniowie; czy istnieje zależność między oddziaływaniem ukrytego programu na uczniów a rodzajem szkoły, płcią uczniów, rodzajem środowiska, z którego pochodzą. Badaniem objęto 187 uczniów z liceum ogólnokształcącego, technikum i szkoły zasadniczej. Wykorzystano skalę postaw, skonstruowano własny kwestionariusz. Stwierdzono, że ukryty program oddziałuje na uczniów i wywołuje postawy: maskarada, cierpliwość, podporządkowanie, rezygnacja i bierność; pod wpływem ukrytego programu uczniowie stosują strategie poszukiwania specjalnych względów, starają się nie podpaść, wycofują się; rodzaj szkoły, środowiska oraz płeć uczniów nie miały związku z oddziaływaniem ukrytego programu.

Deskryptory TESE: postawa, zachowania, uczeń, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym
TESE descriptors: attitude, behaviour, pupil, secondary school, vocational school
Publikacje:
  • Pańtak, A. (1998). Ukryty program szkoły – istota, przejawy, uwarunkowania (na przykładzie szkół kieleckich). Edukacja, 2, 102-109.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"