BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Diagnoza statusów tożsamości w okresie adolescencji, wyłaniającej się dorosłości i dorosłości za pomocą skali wymiarów rozwoju tożsamości (DIDS)
Projekt badawczy:
  • Ogólnopolskie badanie sytuacji, potrzeb i możliwości osób niepełnosprawnych na lata 2008-2010
pokaż badania
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Anna Brzezińska, Konrad Piotrowski
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu charakterystyki związków formowania się tożsamości i jej statusu z wiekiem, a przede wszystkim różnic i podobieństw pomiędzy osobami będącymi w okresie adolescencji, wyłaniającej się dorosłości i dorosłości. Próbę badawczą stanowiło 711 osób w wieku od 14 do 40 lat, w tym: uczniowie gimnazjum – 88 osób (12,38%), liceów – 152 osoby (21,38%), studenci – 235 osób (33,05%) oraz badani, którzy zakończyli edukację – 236 osób (33,19%). W toku badania podzielono uczestników na następujące grupy wiekowe: 14-17 lat (N = 152); 18-23 lata (N = 309), 24-29 lat (N = 105) oraz 30-40 lat (N = 145 lat). Do zebrania danych zastosowano polską adaptację Skali Wymiarów Rozwoju Tożsamości. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono coraz niższe w kolejnych grupach wiekowych natężenie wymiarów eksploracji (wszerz, w głąb i ruminacyjnej) oraz wyższe natężenie podejmowania zobowiązań. Dodatkowo w grupie osób w pierwszej fazie wyłaniającej się dorosłości odnotowano niską identyfikację z już podjętymi zobowiązaniami. Wykazano również, że osoby w okresie adolescencji pod względem niemal wszystkich wymiarów tożsamości silniej utożsamiały się z podjętymi zobowiązaniami, miały w związku z tym silniejszą potrzebę określenia siebie, dążenia do posiadania własnej hierarchii wartości, były także silniej przywiązane do obrazu własnej osoby. Wśród badanych w wieku 30-40 lat charakterystyczne okazało się częstsze niż wśród młodszych ankietowanych występowanie statusu tożsamości przejętej, które wynikało z rezygnacji z eksplorowania oraz z silnej identyfikacji z podjętymi zobowiązaniami.

Autorskie słowa kluczowe: adolescencja, eksploracja, status tożsamości, wyłaniająca się dorosłość, zobowiązanie, dorosłość
Author's Keywords: adolescence, exploration, identity status, emerging adulthood, commitment
Deskryptory TESE: postawa, zachowania społeczne, osobowość, wiek, odpowiedzialność
TESE descriptors: attitude, social behaviour, personality, age, responsibility
Publikacje:
  • Brzezińska, A.I. i Piotrowski, K. (2009). Diagnoza statusów tożsamości w okresie adolescencji, wyłaniającej się dorosłości i dorosłości za pomocą skali wymiarów rozwoju tożsamości (DIDS). Studia Psychologiczne, 47(3), 93-109.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"