BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Diagnoza systemu oceniania na podstawie analizy recenzji prac maturalnych
Instytucja:
Data: [1994]
Badacz: Bolesław Niemierko
Abstrakt:

Badanie miało na celu diagnozę systemu oceniania prac pisemnych stosowanego przez nauczycieli języka polskiego. Badaniem objęto 89 prac maturalnych pochodzących z regionu gdańskiego (15), krakowskiego (24), łódzkiego (13), poznańskiego (pięć prac), warszawskiego (12) i wrocławskiego (20). Wyodrębniono 24 wspólne kryteria oceniania i osiem kryteriów swoistych (rzadkich lub nie w pełni odpowiednich). Kryteria te podzielono na cztery grupy – temat, treść, wartość intelektualna i forma. Następnie odnotowano, ile razy dane kryterium pojawiało się przy ocenianiu badanych prac pisemnych. Wyniki badania ujawniły, że w typowej recenzji występowało od pięciu do 10 kryteriów. Najczęściej stosowano kryteria treści, następnie formy, wartości intelektualnej i najrzadziej – tematu. Hierarchia najczęściej stosowanych kryteriów była następująca: język i styl (forma); koncepcja, kompozycja (treść); wiedza, znajomość lektur (treść); dobór materiału literackiego (treść); analiza, interpretacja (treść); poprawność formy, błędy językowe (forma); uzasadnienie sądów (treść); logiczność myślenia (wartość intelektualna); samodzielność myślenia (wartość intelektualna); pogłębianie tematu (temat). Analiza treści 89 recenzji nie ujawniła żadnych zależności między kryteriami.

Deskryptory TESE: ocenianie, egzamin końcowy, ocena uczących się, praca pisemna, szkoła średnia, polski
TESE descriptors: marking, final examination, evaluation of students, written work, secondary school, Polish
Publikacje:
  • Niemierko, B. (1994). Diagnoza systemu oceniania na podstawie analizy recenzji prac maturalnych. Warsztaty Polonistyczne, 4(11), 72-81.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"