Abstrakt: |
Badanie miało na celu diagnozę systemu oceniania prac pisemnych stosowanego przez nauczycieli języka polskiego. Badaniem objęto 89 prac maturalnych pochodzących z regionu gdańskiego (15), krakowskiego (24), łódzkiego (13), poznańskiego (pięć prac), warszawskiego (12) i wrocławskiego (20). Wyodrębniono 24 wspólne kryteria oceniania i osiem kryteriów swoistych (rzadkich lub nie w pełni odpowiednich). Kryteria te podzielono na cztery grupy – temat, treść, wartość intelektualna i forma. Następnie odnotowano, ile razy dane kryterium pojawiało się przy ocenianiu badanych prac pisemnych. Wyniki badania ujawniły, że w typowej recenzji występowało od pięciu do 10 kryteriów. Najczęściej stosowano kryteria treści, następnie formy, wartości intelektualnej i najrzadziej – tematu. Hierarchia najczęściej stosowanych kryteriów była następująca: język i styl (forma); koncepcja, kompozycja (treść); wiedza, znajomość lektur (treść); dobór materiału literackiego (treść); analiza, interpretacja (treść); poprawność formy, błędy językowe (forma); uzasadnienie sądów (treść); logiczność myślenia (wartość intelektualna); samodzielność myślenia (wartość intelektualna); pogłębianie tematu (temat). Analiza treści 89 recenzji nie ujawniła żadnych zależności między kryteriami. |